دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 458-467
2022-06-02

فاعلية الصورة في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بهاthe Picture Effectiveness In Teaching Arabic To The Non-native Speakers.

الكاتب : عمــارة يســمينــة .

الملخص

أصبحت الصورة من أهم وسائل الاتصال المستعملة في التواصل، حيث أصبح الحوار لا يقتصر على المشافهة والكتابة فقط بل تعدى إلى وسائل أخرى تكون مفهومة عند جميع المشاركين في العملية التواصلية ، فالصورة يمكن لها أن تحقق التفاهم والتواصل بين الأفراد، ونظراً لأهميتها استعملت أيضا في مجال تعليم اللغات كتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، فكانت الصورة التعليمية ذات المعنى الواضح والتي تحمل دلالات يفهمها الأطراف غير المشتركين في لغة واحدة، ونظراً لكونها موحدة في الإدراك البصري لدى الأفراد فهي أكثر وأبلغ تعبيراً وأسرع لتوصيل المعنى المراد، فأصبحت لها مكانة عالية وسلطة في تحريك الشعوب على اختلاف ألسنتهم، فكيف يمكن لنا أن نستثمر هذه الوسيلة في تسهيل اكتساب اللغات عامة وفي تعليم اللغة العربية خاصة.؟ كلمات مفتاحية: الصورة؛ اللغة؛ التعليم؛ الخط؛ الكتابة. Abstract: The image becomes one of the most important means of communication. The dialogue isn’t limited to verbalisation and writing, it also includes other means, like image and gestures, in the communication process. So, image can be used for achieving understanding and communication among individuals. It’s also used in teaching languages, for instance teaching Arabic to the non-native speakers. The educational image involves significances, that are understood by parties, who don’t share the same language. Since it’s unified in terms of the visual cognition, it’s more expressive and faster in transmitting the intended meaning. So, it ranks a higher status and power among peoples with various languages. How can we invest this mean in easing the languages acquisition, in general, and teaching Arabic, in particular? Keywords; the image; the language; teaching; the font; writing.

الكلمات المفتاحية

الصورة، اللغة، التعليم، الخط، الكتابة ; the image; the language; teaching; the font; writing