دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 366-375
2022-06-02

سوداوية الكتابة في السرد المغاربي The Melancholy Of Writing In The Maghreb Narrative

الكاتب : جويني نورالدين .

الملخص

تسعى هذه المقال إلى الحديث عن التغيرات الفنية التي طرأت على الفضاء السردي في الثقافة المغاربية وذلك عن طريق مجموعة من النماذج الكتابية التي تتوزع بين الجزائر وتونس والمغرب، فالتشاؤم والسواد والعنف والدفاع عن المقهورين... كلها ثيمات ستحدد مفهومنا لهذا النوع من الكتابة الجديدة وهي كتابة تحتفي بكل ما هو بائس وميؤوس منه في مجتمعات لم تعد تتجرع إلا الألم والفجائع، إنها كتابة على طريقة نيتشه وشوبينهاور، فهي تجسيد لآراء هذين المفكرين في الأدب. This article seeks to talk about the artistic changes in narrative space in Maghreb culture. Through a series of written forms distributed between Algeria, Tunisia and Morocco, pessimism, blackness, violence and the defence of the oppressed... It's a lesson that will define our concept of this kind of new writing, a writing that celebrates all that is miserable and hopeless in societies that no longer drown in pain. It's written in the way of Nietzsche and Schopenhauer, it's a reflection of the opinions of these two thinkers in literature.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: السوداوية، الفضاء السردي، تجريم الواقع، الهوية الممزقة. ; Keywords: The melancholy, Narrative Space, Criminalization of Reality, Torn Identity