دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 186-197
2022-06-02
الكاتب : نورالدّين هدى . مايدي هنية .
ملخص: اعتمدت المدرسة الجزائريّة في إطار إصلاح المناهج على المقاربة النّصّيّة باعتبارها تصوّر منهجيّ لتقديم مادّة اللّغة العربيّة وأنشطتها لإكساب المتعلّمين المعارف، وبناء التّعلّمات وإدماجها، والقدرة على تجنيدها في وضعيّات دالة. وشكّلت اللّسانيّات النّصّيّة دعامة أساسيّة لها من خلال تطبيق نظرياتها، ومثالا على ذلك التّعديل الأخير للمناهج أظهر توظيف المعايير النّصّيّة لدي بوجراند في الكتاب المدرسيّ. وجاءت هذه الدّراسة من أجل رصد منهجية تحليل النّصوص في كتاب السّنة الرّابعة من التّعليم المتوسّط وحقيقة استفادتها من المعايير النّصّيّة ومدى توظيفها ، واخترنا معيار الاتّساق للدّراسة؛ حيث ظهر جليّا في تحليل النّصوص. Abstract: As part of curriculum reform, the Algerian school relied on the textual approach as a systematic conception of the provision of Arabic language material and activities to provide learners with knowledge, build and integrate learnings, and the ability to recruit them into functioning positions. Textual linguistics formed a mainstay of her by applying her theories, an example of which was the recent amendment to the curriculum that showed the use of Bogrand's scripted standards in the textbook. This study was designed to monitor the methodology of text analysis in the fourth year of middle education and the fact that it benefited from textual standards and the extent to which they were employed, and we chose the consistency criterion for the study, as was evident in the analysis of the texts.
تحليل النّصوص ; المعايير النّصّيّة ; الاتّساق ; كتاب اللّغة العربيّة للسّنة الرّابعة من التّعليم المتوسّط
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.