دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 118-126
2022-06-02
الكاتب : Kouider Djelloul Zoulikha .
إنّ التطّوّر الكبير الّذي عرفته اللّسانيات في ميدان البحث النّظري والتّطبيقي أسهم في ظهور عدّة فروع علمية جديدة اختصّ كلّ منها بمجال معيّن، إذ أدرك الباحثون في علوم اللّسان أنّ البحث النّظري لا يمكن أن يحقّق لوحده تقدّما في الدّراسات اللّغويّة، فظهرت اللّسانيات التّطبيقيّة التي جعلت من تعليم اللّغات ودراسة كلّ ما يتعلّق بالجانب اللّغوي موضوعا لها. أما التّعليميّة فتركّز على مشكلات التعلّم والمادّة ومختلف إشكالات الوضعيات التّعليميّة التّعلّميّة. ولقد دأبت في حدود الإمكان تعريف اللّسانيات وضبط أهم المصطلحات في العمليّة التّعليميّة والتّعلّميّة مشيرة إلى علاقتها باللّسانيات التّطبيقيّة، وهي أهمّ نتيجة توصلت إليها. Linguistics has witnessed a great development in the field of theoretical and applied research. This development has contributed in the emergence of new several scientific branches; each one of them is specialized with a certain domain. The researchers in Linguistics Science have realized that theoretical research can’t independently achieve a progress in the linguistic studies, which has led to the emergence of Applied Linguistics, that makes of teaching languages and studying all what’s concerned with the linguistic side a topic. Whereas, Didactics is the Applied Linguistics topic. It focuses on teaching and module issues and various teaching-learning situations issues. I’ve meticulously worked on defining linguistics and adjusting the most Important terms in teaching-learning process with indicating its relationship with the Applied Linguistics, which is the most vital result I’ve attained.
،اللسانيات، اللغة ; المصطلح ; التعليمية ; الطرائق ; التدريس ; المعلم linguistics ; language ; term ; didactics ; teaching ; methods ; teacher
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.