مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 6, Numéro 2, Pages 46-79
2022-06-01

Evaluating The Performance Of Secondary School Principals In Light Of The Skills Of An Effective Administrative Leader -a Field Study In The Secondary Schools Of The State Of M'sila تقييم أداء مديري المدارس الثانوية في ضوء مهارات القائد الإداري الفعال دراسة ميدانية بثانويات ولاية المسيلة

الكاتب : مكفس عبد المالك . نقبيل بوجمعة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة أداء مديري المدارس الثانوية لمهارات القائد الإداري الفعال، وتم اعتماد المنهج الوصفي، وتم استخدام استبيان مهارات القائد الإداري الفعال موجهة للمديرين لتقييم أنفسهم، وقد تم توجيهه إلى عينة بلغت (14) مديرا، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - امتلاك المديرين لأغلب المهارات المحددة للقائد الإداري الفعال بنسب متباينة، حيث بينت الدراسة أن المديرين يتمتعون بمهارات القائد الإداري الفعال بدرجة مرتفعة، باستثناء مهارات تحديد المشكلة، ومهارات توزيع المهام بدرجة متوسطة. Abstract: This study aimed to know the degree of high school principals ’performance of the skills of an effective administrative leader, and the descriptive approach was adopted. An effective managerial leader’s skills questionnaire was used for managers to evaluate themselves, and it was directed to a sample of (14) managers, and the study reached results next: - Managers possess most of the specific skills of an effective managerial leader in varying proportions, as the study showed that managers have the skills of an effective managerial leader with a high degree, with the exception of problem-defining skills and medium-level task distribution skills.

الكلمات المفتاحية

performance appraisal ; secondary school principals ; skills of an effective administrative leader ; تقييم الأداء ; مديري المدارس الثانوية ; مهارات القائد الإداري الفعال