مجلة الابداع الرياضي
Volume 13, Numéro 1, Pages 328-352
2022-06-01

العناصر التدريبية لتنمية مهارات الابداع الاداري لدى موظفي مديريات الشباب والرياضة

الكاتب : زرواق نجيب . عزوزي يعقوب .

الملخص

يعد التدريب أثناء الخدمة من أهم اتجاهات إعداد العاملين في الحقل الاداري لرفع كفاءتهم الإنتاجية، مع ذلك لا يفي بأي حال من الأحوال بمتطلبات استمرار كفاءاتهم طيلة العمل في مجال الرياضة. حيث هدفت الدراسة إلى الكشف عن العناصر التدريبية لتنمية مهارات الإبداع الإداري لموظفي الادارة الرياضية وفقًا للمحاور التالية:(مهارة العصف الذهني و الخريطة الذهنية ومهارة الحوار)،كذلك سعت هذه الدراسة إلى تحديد ما إذا كانت المتغيرات(المسمى الوظيفي- المؤهل العلمي- سنوات الخبرة) تحدث فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط إجابات العينة ، و التعرف على متطلبات التدريب الاداري في الإدارة الرياضية الجزائرية، و استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لموضوع الدراسة ولتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة ( 120 ) موظفا بمقرات مديريات الشباب والرياضة لولايات (المسيلة،الجلفة، بسكرة ،الاغواط) ،وزع عليهم استبانة مكونة من 41 فقرة مقسمة إلى ثلاث محاور:محور العصف الذهني والخريطة الذهنية والابداع بالحوار. ومن أهم النتائج هي: لتحديد العناصر التدريبية أهمية عالية في تنمية الابداع الاداري لدى موظفي مديريات الشباب و الرياضة. : In-service training is one of the most important trends in preparing workers in the administrative field to raise their productive efficiency, yet it does not, in any way, meet the requirements for the continuation of their competencies throughout the work in the field of sports.Where the study aimed to reveal the training elements for the development of administrative creativity skills for the employees of the sports administration according to the following axes: (brainstorming skill, mind map and dialogue skill),This study also sought to determine whether the variables (job title - educational qualification - years of experience) cause statistically significant differences between the average answers of the sample, and to identify the requirements of administrative training in the Algerian sports management, and the researcher used the descriptive analytical method for its suitability to the subject of the study. To achieve this, the study was conducted on a sample of (120) employees in the headquarters of the Directorates of Youth and Sports in the wilayats (Msila, Djelfa, Biskra, Laghouat). A questionnaire consisting of 41 items was distributed to them, divided into three axes: the axis of brainstorming, the mental map, and creativity in dialogue. Among the most important results are: To determine the training elements of high importance in the development of administrative creativity among the employees of the youth and sports directorates

الكلمات المفتاحية

التدريب ، التدريب الاداري ، العناصر التدريبية ، الإبداع ، الإبداع الإداري ; Training, administrative training, training elements, creativity, administrative creativity