مجلة أوراق بحثية
Volume 1, Numéro 1, Pages 144-170
2021-12-31

قياس أنماط الإفادة من شبكات التواصل الاجتماعي: دراسة ميدانية على طلاب الأكاديمية الليبية للدراسات العليا

الكاتب : حنان الصادق بيزان .

الملخص

لا خلاف في القول أن المجتمعات تقاس درجة تقدمها وفقا لمقدرتها على النفاذ الحر والسريع للمعلومات وتوظيفها لتوليد المعرفة التي منها تصل إلى الحكمة وتحقيق التقدم والتميز، وان تأخرها يعني البعد عن توظيف المعلومات والالتفات للماضي وإعادة المشاهد الماضية وإهمال استشراف المستقبل. وفي هذا المنعطف تبرز أهمية دراسات الإفادة من شبكات التواصل الاجتماعي(social networks)، إذ أنها تُعد من أكثر التكنولوجيات المستخدمة في الآونة الأخيرة لما لها من مميزات وانتشار وتفاعل، فهي من بين أهم التطبيقات البارزة في الجيل الثاني من الويب (Web 2.0)، حيث فرضت نفسها بشكل فعال على مستخدمين الانترنت بشكل عام والأكاديميين من دارسي وباحثين علميين بشكل خاص، لذا تستهدف الدراسة بشكل أساسي معرفة مستوى الوعي المعلوماتي لطلاب الأكاديمية الليبية، ورصد اتجاهاتهم نحو استخدام شبكات التواصل الاجتماعي للأغراض العلمية البحثية. ومدى إفادتهم وتشاركهم لروابط مصادر المعلومات الالكترونية، وإلى أي مدى توظف مواقع التواصل الاجتماعي لخدمة اهتماماتهم الدراسية والبحثية. There is no disagreement in saying that societies measure the degree of their progress according to their ability to free and quick access to information and use it to generate knowledge from which it reaches wisdom and achieve progress and excellence, and that its delay means avoiding the use of information and paying attention to the past and replaying past scenes and neglecting the prospect of the future. At this juncture, the importance of studies of benefiting from social networks, as it is one of the most used technologies in recent times because of its advantages, spread and interaction, as it is among the most prominent applications in the second generation of the Web (Web 2.0), where It has imposed itself effectively on Internet users in general and academics, scholars and researchers in particular. Therefore, the study mainly aims to know the level of informational awareness of the students of the Libyan Academy, and to monitor their attitudes towards using social networks for scientific research purposes. And the extent to which they benefit and share links to electronic information sources, and to what extent social networking sites are used to serve their academic and research interests.

الكلمات المفتاحية

الويب (Web 2.0)؛ شبكات التواصل الاجتماعي؛ الوعي المعلوماتي؛ مصادر المعلومات الالكترونية. Web (Web 2.0), social networks, information awareness, electronic information sources.