مجلة أوراق بحثية
Volume 1, Numéro 1, Pages 104-143
2021-12-31

العوامل المؤثرة على مشاركة المعرفة في بيئة العمل الإداري: دراسة تطبيقية على الموظفين الإداريين بجامعة الملك عبد العزيز بجدة

الكاتب : ماجدة عزت عباس غريب .

الملخص

تهدف الدراسة إلى المساهمة في تحديد العوامل المؤثرة في مشاركة المعرفة في بيئة العمل الإداري داخل جامعة الملك عبد العزيز من إدراك مفهوم مشاركة المعرفة بين الإداريين في مختلف قطاعات الجامعة الإدارية والتعرف على أرائهم واتجاهاتهم وسلوكياتهم وممارساتهم العملية نحو مشاركة المعرفة في بيئة العمل وحول الفوائد المتوقعة منها بالجامعة وممارساتهم العملية التي تساعدهم في تعزيز تطبيق مشاركة المعرفة . واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باستخدام الأسلوب المسحي حيث تم توزيع استبانه الكترونية على عينة عشوائية من الإداريين بالجامعة، للتعرف على آراء واتجاهات الإداريين نحو مشاركة المعرفة والعوامل المؤثرة فيها ، وخلصت الدراسة إلى أن أكثر البيانات الديموجرافيه تأثيرا على مشاركة المعرفة سنوات الخبرة للموظف، فكلما زادت خبرته زادت مشاركته للمعرفة وتعزوا الدراسة هذه النتيجة للثقة وأثرها على ممارسة العمل،وان أكثر نمط معرفي من أنماط المعرفة التي يتشاركها الإداريين المعلومات الحديثة والعمليات والإجراءات الإدارية والفعاليات الاجتماعية، وكشفت أن مشاركة المعرفة تدفعهم نحو الإيجابية في العلاقات التي تربط الموظف/ة بالإداريين الآخرين العاملين بالجامعة و إيجاد علاقات قوية مع الموظفين الذين يملكون وظائف مشتركة بالجامعة والعلاقات التي تعتمد على الثقة مع الآخرين تؤدي إلى زيادة مشاركة المعرفة. وان فوائد مشاركة المعرفة للإداريين تزيد مشاركة المعرفة الإدارية من الإنتاجية بالجامعة، وتدعم الابتكار لدى الإداريين و تساعد على تطوير إجراءات العمل بالجامعة و يصبح الموظفين أكثر قدرة على التعاون فيما بينهم بصورة أفضل، وتساعد الزملاء الآخرين بالجامعة العمل على إيجاد الحلول للمشكلات.وأن الثقافة التنظيمية بالجامعة تعزز مشاركة المعرفة بين الإداريين، وثقافة العمل الجماعي، وأكثر التطبيقات التي تساعد الإداريين على مشاركة المعرفة البرامج التدريبية المتخصصة وفرق العمل وجماعات الممارسة للمهنة الواحدة. The study aims to contribute in identifying the factors affecting the sharing of knowledge in the administrative work environment, starting from realizing the concept of knowledge sharing among administrators in the various administrative sectors of the university and identifying their opinions, attitudes, behaviors and practical practices towards sharing knowledge in the work environment and the expected benefits of sharing knowledge at the university and the practical practices that encourage the application of knowledge sharing. It relied on the descriptive approach using the survey method, where an electronic questionnaire was distributed to a random sample of administrators within the University, to identify the views and attitudes of administrators towards sharing knowledge and the factors affecting it (some of the components of organizational memory). The study concluded that the most influential demographic data on Knowledge sharing is the employee’s years of experience, the more his experience increases, the more he will share knowledge. The study attributes this result to trust and its impact on work practice. The most cognitive type of knowledge that administrators share is modern information, administrative processes and procedures, and social activities. The study also revealed that sharing knowledge pushes them towards positive Relationships that bind the employee with other administrators working at the university and finding strong relationships with employees who have common jobs and relationships depending on trusting others led to increased knowledge sharing. Moreover, sharing administrative knowledge increases productivity within the university, supports innovation among administrators, helps develop university work procedures, and increases the efficiency of employee’s cooperation, and helps colleagues within the university work to find solutions to problems and that the university's organizational culture promotes knowledge sharing among administrators, and a culture of teamwork. The study indicated that the most relevant applications that help administrators share knowledge are specialized training programs, work teams and groups of practice in the same profession.

الكلمات المفتاحية

إدارة المعرفة؛ مشاركة المعرفة؛ الثقافة التنظيمية؛ مجموعات الممارسة؛ الموظفين الإداريين؛ جامعة الملك عبد العزيز؛ اتجاهات نحو سلوكيات مشاركة المعرفة. Knowledge management, knowledge sharing, organizational culture, groups of practice, administrative staff, King Abdulaziz University, trends tow.