مجلة الآداب و اللغات
Volume 22, Numéro 1, Pages 16-28
2022-05-15

ملكية النص وسلطة القراءة (بين الواقع الأدبي والممارسة النقدية)the Text Ownership And Reading Power (between Literary Reality And Criticism Practice

الكاتب : بن حميدة غوثي . العرابي لخضر .

الملخص

لقد تبوأ المتلقي في إطار نظريات القراءة المعاصرة مكانة بدت وكأنها تسمو على مكانة المبدع. وجعلته يتحرّر من كل القيود والضوابط بما أباحت له من إمكانات التعسّف والتقوّل على النص. بيد أن الواقع الأدبي يُؤكّد أن للنص الأدبي انتماء واحد هو انتماء لمبدعه، وهو بناء لغوي مشروط بظروف إبداعه. إن القراءة الجادّة في أسمى تجلّياتها، والفهم الجيّد للنصوص الأدبية لا يتحقّقان إلا بامتلاك الكفاءة اللازمة لإدراك العلاقة بين النص وصاحبه. وما تعدّد القراءات إلا تعدّد في الآليات، وتفاوت في الكفاءات، وتضارب في المواقف والإيديولوجيات. That of the creator. In terms of it have allowed him the authority that made him deregulation and the possibility of abuse over the text, with what it does not contain, although the literary reality affirms that, the literary text has one affiliation, which is that of its creator. In addition to the fact that the literary text is a linguistic structure, it depends on the circumstances of its creation. The Serious reading with its highest manifestations, as well the good understanding of literary texts can only be achieved by possessing the necessary competence in understanding the relationship between the text and its owner. As for the multiplicity of readings, it is nothing more than a multiplicity of reading tools, disparity in competencies and conflict of attitudes and ideologies

الكلمات المفتاحية

الإبداع التلقي، الفهم، الكفاءة، التعسف. ; Creativity، Reception، Understanding، competence، Abuse.