مدارات للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 2, Numéro 2, Pages 126-145
2022-04-30

التّنشئة على المواطنة: قراءة في الواقع والرّؤى، لبنان نموذجًا

الكاتب : عطالله سلمى .

الملخص

وسط هذا العالم المعاصر حيث العولمة وتطوّر تقنيات التّواصل وتنوّعها، وانتشار الحروب والإرهاب، يصبح الكلام على المواطنة أمرًا ملحًّا. والمواطنة تعرّف بأنّها علاقة اجتماعيّة تقوم بين فرد طبيعيّ ومجتمع سياسيّ أو الدّولة. هي التزام وانضباط حقوقيّين في إطار القانون العامّ الّذي يشمل جميع المواطنين المتساوين أمامه. وهي مرتبطة بمجموعة من القيم كالإخاء والتّعاون وحبّ الوطن والحوار واحترام الاختلافات والوحدة الوطنيّة. وقد شهدت المجتمعات العربيّة، مع بداية الألفيّة الثّالثة، تغيّرات متسارعة في شتّى مجالات الحياة. ممّا أدّى إلى ظهور أنماط سلوكيّة جديدة، أبرزها التّغيير الواضح في علاقة الأفراد بالدّولة والمجتمع. ولا يمكن، في هذا الإطار، إقامة إصلاح من دون تحديث الذّهنيّات، واستحداث أنظمة في التّنشئة، وتطويرها لتتلاءم مع الأحداث والمستجدّات. وفي مجتمعنا اللّبنانيّ، مثلًا، حيث تغيب الوطنيّة، للأسف، وتحلّ محلّها ولاءات كثيرة أخرى، منها للحزب أو الطّائفة أو لقضية أو لدول خارجيّة. تبدو التّربية على المواطنة حاجة تاريخيّة وسياسيّة أساسيّة، وبالتّالي، وجوديّة. وهي تهدف إلى تنشئة المتعلّم كمواطن مخلص صالح، وإلى تكوين شخصيّته وترقية مداركه وسلوكيّاته ومهاراته في حياته الشّخصيّة، كما في مشاركته في الشّأن العامّ، إذ إنّه مواطن متفاعل وإيجابيّ بعيدًا من الأنانيّة والانعزال. In the midst of this contemporary world where we witness globalization and the development and diversity of communication technologies, and the spread of wars and terrorism, talking about citizenship becomes an urgent matter. Citizenship is defined as a social relationship between a natural individual and a political community or the state. It is a legal obligation and discipline within the framework of the common law, which includes that all citizens are equal before it. It is linked to a set of values such as brotherhood, cooperation, patriotism, dialogue, respect for differences and national unity. With the beginning of the third millennium, Arab societies have witnessed rapid changes in all areas of life. Which led to the emergence of new behavioral patterns, most notably the clear change in the relationship of individuals to the state and society. Therefore, it’s impossible to establish reform without modernizing mentalities, introducing new upbringing systems and developing it to suit new events. In our Lebanese society, for example, where patriotism is unfortunately absent, it is replaced by many other loyalties, such as parties, sects, causes or foreign countries. Citizenship education appears to be a basic historical and political need, and therefore, an existential one. It aims to raise the learner as a loyal and righteous citizen, and to form his personality and upgrade his perceptions, behaviors and skills in his personal life, as well as in his participation in public affairs, as he is an interactive and positive citizen far from selfishness and isolation.

الكلمات المفتاحية

العولمة والحروب ; المواطنة ; الوطن ; المواطن ; التّنشئة على المواطنة ; القيم ; الحقوق والواجبات ; المؤسّسة التّربويّة