التعليمية
Volume 12, Numéro 1, Pages 523-533
2022-05-13

العملية التعليمية في عصر الرقمنة و التعليم الإلكتروني

الكاتب : بليردوح ثليثة . ساسي سهير .

الملخص

Keywords: E-learning, Digitization, Educational يشهد العالم اليوم ثورة تكنولوجية معلوماتية وثورة رقمية غزت شتى مجالات الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية فضلا عن قطاع التعليم الذي لم يكن بمعزل عن هذه التغيرات، فأضحى تفاعل هذا الأخير مع معطيات الثورة المعلوماتية شيئا مؤكدا، نتج عنه ظهور برامج ووسائل تعليمية جديدة، واستخدام الوسائط التكنولوجية الحديثة بدل التقليدية، ( الحواسيب،اللوحات الذكية، البرمجيات، منصات التعليم عن بعد، المدونات الإلكترونية والكتب الرقمية...)، وهي آليات تقنية جديدة في العملية التعليمية التعلمية تزاوج بين الواقع والافتراضي (المعطى التكنولوجي)، وعليه تسعى هذه الورقة البحثية إلى بيان مفهوم التعليم الإلكتروني و مدى نجاعته في النهوض بالعملية التعليمية. Abstract Nowadays, the world is witnessing an information technology and a digital revolution that has invaded various areas of political, economic and social life, as well as the education sector, which was not isolated from these changes. The interaction of the latter with the data of the information revolution has become something certain, resulting in the emergence of new educational programs and means, as well as the use of modern technological means instead of traditional, (computers, smart boards, software, distance education platforms, electronic blogs and digital books...), Which is a new technical mechanisms in the educational process of learning mated between reality and virtual (given technology). Therefore, this research paper seeks to explain the concept of e-learning and the extent of its effectiveness in promoting the educational process.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ; الرقمنة ; التعليمية.