دراسات
Volume 11, Numéro 1, Pages 883-895
2022-05-13

أدب الطفل العربي بين مكتسبات الهوية الأصيلة وتحولات الراهن

الكاتب : حنتوت نوال .

الملخص

عمل أدب الطفل بتكريس جهوده على إبراز المعالم الأخلاقية والإنسانية؛ التي يحكمها الإطار الديني الإسلامي؛ تحت ما يسمى بالأصالة؛ هدفا من تكوين كيان الطفل الذي يحتاج إلى أساس قويم؛ يفعل ترسيخ ذلك المكتسب الأصيل وجعله نظاما فكريا؛ يتخذ في كل المبادئ، وتنتج تحت إطاره مجمل القرارات والأفعال والتصورات؛ لتمهد لمرحلة ما بعد الطفولة، وتنشئة الجيل الصاعد. وتهدف هذه الدراسة إلى إبراز التواصل الهوياتي للطفل وكيفية تمكنه من مقاومة سلبيات الراهن المتحول. من خلال هذه الزاوية يمكننا فتح المجال لطرح العديد من التساؤلات التي تتلخص في جمل استفهامية مفادها: في خضم هذا الراهن هل بالإمكان أن تبقى المساحة متاحة للأخلاقيات الأصيلة؟ وكيف لنا أن نمسك بزئبقية ذلك المتحول الذي يحاول أن يرسم طريقا مختلفا لهوية الطفل العربي؟ وما هو السبيل إلى منع هذا التقاطع وجعله طريقا وسطا للتبادل والالتقاء؟ The work of children's literature by devoting its efforts to highlighting the moral and human features; governed by the Islamic religious framework, under the so-called authenticity; A goal from the formation of the child's entity that needs a sound foundation; It does consolidating that original acquired and making it an intellectual system; It adopts all principles, and under it produces the sum total of decisions, actions, and perceptions; To pave the way for post-childhood and the upbringing of the next generation. This study aims to highlight the identity communication of the child and how it enables him to resist the negatives of the transforming present. Through this angle, we can open the way to ask many questions that can be summed up in interrogative sentences: In the midst of this current situation, is it possible for the space to remain available for authentic ethics? And how can we catch the mercury of that convert who is trying to chart a different path for the identity of the Arab child? What is the way to prevent this intersection and make it a middle way for exchange and meeting?

الكلمات المفتاحية

Keywords: Children's literature, authentic, transformed, affiliation, identity ; الكلمات المفتاحية: أدب الطفل؛ أصيل؛ متحول؛ انتماء؛ هوية.