مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 2, Pages 977-989
2022-05-10

إعمال النظريات الفلسفية الصوفية عند الإمام النخجواني

الكاتب : العلام غنية . أجدير نصر الدين .

الملخص

ترمي هذه الدراسة إلى تحقيق العديد من الغايات و الأهداف في مقدمتها الاطلاع على المعنى الحقيقي للمصطلحات التي ينبني عليها البحث،المتمثلة في التفسير والفلسفة والتصوف، ثمّ بيان العلاقة التي تصل بين التفسير والفلسفة من جهة، وبين الفلسفة والتصوف من جهة أخرى، ولا يتم هذا إلاّ بإبراز النظريات الفلسفية التي عوّل عليها الإمام الهمام نعمة الله بن محمود النخجواني في تفسيره المسمى" الفواتح الإلهية والمفاتح الغيبية الموضحة للكلم القرآنية والحكم الفرقانية"، والتفسير في جملته تفسير فلسفي صوفي جمع بين المعقول والمنقول، مزاوجا بين التصوف والفلسفة للخوض في لجج بحار القرآن والغوص فيها لاستخراج فرائد اليقين وتذوق الأسرار والمعارف لتكون عونا للعارف للوصول إلى الكشف والشهود، وحجة للرد على الفاقدين بصيرتهم. This study aims to achieve many goals and objectives, foremost of which is to see the true meaning of the terms on which the research is based, represented in interpretation, philosophy and mysticism, then clarifying the relationship between interpretation and philosophy on the one hand, and between philosophy and mysticism on the other. This is only by highlighting the philosophical theories on which the important imam Ni’matullah bin Mahmoud al-Nakhjawani relied in his interpretation called “The Divine Al-Fatihah and the Unseen Keys Explained to the Qur’anic Words and the Critical Judgment.” And the interpretation in its entirety is a philosophical, mystical interpretation that combines the reasonable and the transmitted, combining mysticism and philosophy to delve into the seas of the Qur’an and dive in them to extract the singularities of certainty and savor the secrets and knowledge to be an aid to the knower to reach disclosure and witnesses, and an argument for responding to those who have lost their insight.

الكلمات المفتاحية

التفسير ; الفلسفة ; التصوف ; النخجواني ; النظريات الفلسفية