مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 2, Pages 606-618
2022-05-10

صعوبات التعلم النمائية و علاجها خلال جائحة كورونا

الكاتب : ميموني وفاء .

الملخص

ترجع صعوبات التعلم إلى عوامل عديدة لعل أبرزها قصور كفاءة النظام التعليمي بسبب كثرة عدد التلاميذ في مختلف أطوار الدراسة من الحضانة إلى الجامعة،ومع ظهور جائحة كورونا أضحى المشكل أكثر عمقا وتعقيدا خاصة بعد الانقطاع عن الدراسة الذي دام أكثر من سبعة أشهر والذي أدى إلى تدني ملحوظ في المردود الدراسي حسب ما أشارت إليه الجهات المعنية. ومن تم نشأت أشكال متباينة من صعوبات التعلم جعلتنا نفكر في طرق بديلة من التعليم العلاجي توجه تلك الصعوبات تستند-في الغالب- إلى التدريس الفردي والجماعات التعليمية الصغيرة مع تجزئة المقررات الدراسية في إطار نظرة شاملة لها مع العمل على تنشيط التلميذ في العمل المدرسي ومتابعة تقدمه أولا بأول. وخلال هذا المقال يتم عرض مختلف اضطرابات التعلم النمائية وكيفية التكفل بها خاصة في الظروف التي يعيشها العالم بسبب جائحة كورونا وتداعياتها على الدراسة. Learning difficulties are due to many factors, perhaps the most prominent of which is the inefficiency of the educational system due to the large number of students in different stages of study, from nursery school to university. With the emergence of the Corona pandemic, the problem became more profound and complex, especially after the school dropout, which lasted more than seven months, and which led to a noticeable decline in academic returns, according to what the concerned authorities indicated. Various forms of learning difficulties have arisen that made us think of alternative methods of remedial education that direct those difficulties based - mostly - on individual teaching and small educational groups with the division of curricula within the framework of a comprehensive view of them while working to activate the student in school work and follow up his progress first Powell. During this article, various developmental learning disorders and how to take care of them are presented, especially in the circumstances the world lives in due to the Corona pandemic and its repercussions on the study.

الكلمات المفتاحية

صعوبات التعلم النمائية ; جائحة كورونا ; اضطراب الانتباه ; صعوبات الادراك ; صعوبات التذكر