مجلة الفكر القانوني والسياسي
Volume 6, Numéro 1, Pages 1166-1182
2022-05-12

الذاتية القانونية للمجالس المحلية المنتخبة بين البعد الديمقراطي والفعالية التنموية

الكاتب : فيرم فطيمة الزهرة .

الملخص

تقوم اللامركزية الادارية على توزيع الوظائف الإدارية بين الحكومة المركزية في العاصمة وبين هيئات محلية مستقلة، وتفترض أن الهيئة التي تتخذ القرار على المستوى المحلي تكون لها ذاتية قانونية تعكس وجود قيمة ديمقراطية لها. وبهذه الذاتية يكون لهذه الهيئات اختصاصات تقوم بها بشكل مستقل فالمجالس المحلية المنتخبة يعهد لها باختصاصات واسعة لتحقيق التنمية المحلية وهنا نتساءل عن انعكاسات هذه الذاتية على فعالية التنمية المحلية. الملاحظ هو انه على الرغم من الذاتية القانونية التي تتمتع بها المجالس المحلية المنتخبة فإن التنمية المحلية مازالت متعثرة وتعاني من مشاكل عديدة تقتضي تعزيز البعد الديمقراطي للمجالس المحلية المنتخبة بما يمّكن هذه الأخيرة من القيام بدورها في تحقيق التنمية الشاملة. Administrative décentralisation is based on the distribution of administrative fonctions between the central government in the capital and between independent local bodies, It assumes that the decision-making body at the local level has a legal subjectivity that reflects the existence of a democratic value for it, With this autonomy, these bodies shall have powers to perform independently, The elected local councils are entrusted with broad competencies to achieve local development, Here, we wonder about the repercussions of this subjectivity on the effectiveness of local development. It is noticeable that despite the legal autonomy that the elected local councils enjoy, local development is still stumbling and suffering from many problems. It requires strengthening the democratic dimension of the elected local councils so that the latter can play its role in achieving comprehensive development.

الكلمات المفتاحية

الذاتية القانونية – اللامركزية الادارية – المجالس المحلية المنتخبة – التنمية المحلية ; The legal autonomy - administrative decentralization - elected local councils - Community Development