مجلة الفكر القانوني والسياسي
Volume 6, Numéro 1, Pages 644-661
2022-05-12

حماية المستهلك الالكتروني بموجب الحق في الإعلام و الحق في العدول عن التعاقد.

الكاتب : معداوي نجية .

الملخص

اغرت التجارة الالكترونية شريحة واسعة من مستعملي الانترنت ، فدفعت سرعتها و فعاليتها الى تحول المستهلك التقليدي الى مستهلك الكتروني الذي يعتمد على العقد الالكتروني و الوسائط الالكترونية.و باعتبار التعاقد يتم عن بعد فان هذا المستهلك تتربصه مخاطر شتى تبرر بسط الحماية له . و لعل ابرز اليات حمايته، بالنظر للبيئة التي يتم فيها التعامل حقه في الإعلام او التبصير الذي يكون من خلال تحديد شخصية المزود و وصف المنتج أو الخدمة محل التعاقد و اشتراط إعلامه باللغة الوطنية، زيادة على حق المستهلك الالكتروني في العدول عن التعاقد . الكلمات المفتاحية: . Abstract : E-commerce has attracted a wide range of Internet users, so its speed and efficiency pushed the traditional consumer to transform into an electronic consumer who depends on the electronic contract and electronic media. Given that the contract is carried out remotely, this consumer is faced with various risks that justify extending protection to him. Perhaps the most prominent mechanism to protect it, given the environment in which the transaction takes place, is its right to information or insight, which is through specifying the personality of the provider and describing the product or service subject of the contract and requiring that it be informed in the national language.An increase in the consumer's right to renounce the contract. key words: The contract, the trade, the right to recourse, the information.

الكلمات المفتاحية

العقد ; ؛التجارة الالكترونية ; ؛الحق في العدول؛ ; الاعلام