مجلة دفاتر اقتصادية
Volume 13, Numéro 1, Pages 490-504
2022-05-10

دور الذكاء التسويقي المرتكز على التسويق الرقمي في تعزيز ولاء الزبون

الكاتب : مرزق سعد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أهمية الذكاء التسويقي ونظام الذكاء التسويقي المتضمن ، فـهم الزبون،فهم السوق، استخبارات المنتج و استخبارات المنافسين مع استخدام التسويق الرقمي في تعزيز ولاء الزبون. فالمعلومات الصادرة من نظام الذكاء التسويقي تحتاج إلى معالجة ذكية بأحدث الطرق بغرض إعداد لوحة قيادة، تسهل المؤسسة من خلالها تعزيز ولاء الزبون. حيث توصلنا إلى وجود علاقة بين الذكاء التسويقي المرتكز على التسويق الرقمي في التواصل و الاتصال و الوصول إلى الزبائن المرتقبين ثم تحويلهم إلى زبائن أوفياء وصولا إلى فلسفة الزبون الشريك،كما أن الذكاء التسويقي يوفر المعلومة المناسبة عن الزبائن و تفعيل أدوات التسويق الرقمي يتيح للمؤسسات جعل الزبون شريكا للمؤسسة و دفعه للانتقال من الوعي إلى التأييد للعلامة والمدافع عنها. This study aims to highlight the importance of marketing intelligence and the marketing intelligence system that includes, understanding the customer, understanding the market, product intelligence and competitor intelligence with the use of digital marketing in enhancing customer loyalty. The information issued by the marketing intelligence system needs to be intelligently processed with the latest methods in order to prepare a dashboard, through which the organization facilitates the promotion of customer loyalty. We found a relationship between marketing intelligence based on digital marketing in communicating and reaching prospective customers, and then converting them to loyal customers in order to reach the philosophy of the partner customer, In addition, marketing intelligence provides the appropriate information about customers and activates digital marketing tools that allow organizations to make the customer a partner of the organization and push him to move from awareness to support and defender of the brand. marketing intelligence provides the appropriate information about customers and activates digital marketing tools that allow organizations to make the customer a partner of the organization and push him to move from awareness to support and defender of the brand.

الكلمات المفتاحية

ذكاء تسويقي ; نظام ذكاء تسويقي ; تسويق رقمي ; ولاء الزبون