المعيار
Volume 26, Numéro 4, Pages 971-989
2022-05-10

التفاعلية في الميديا الجديدة ودورها في تعزيز التلقي - دراسة تحليلية لتفاعل متابعي الصفحات الثقافية الأمازيغية.

الكاتب : بارك فتيحة .

الملخص

تهدف دراستنا الى قراءة نقدية للسلوكات الإتصالية لمتابعي الصفحات الثقافية وتحديدا سلوك التلقي لمختلف المضامين الثقافية الأمازيغية التي تعكس الواقع السوسيوثقافي للجمهور المتلقي، والتي تشتمل على الجانب الفكري والقيمي وجملة من الأنساق الثقافية التي تختص بالإنتاج الثقافي الأمازيغي، ما يعطينا تفسيرات وتأويلات لهذه الخطابات من خلال تتبع السياق الذي أنتجت فيه هذه الرسائل. كما تتطرق الدراسة الى تلقي المضامين الثقافية الأمازيغية ودور التفاعلية التي تميز الميديا الجديدة في تعزيزه، وذلك بإظهار محددات التلقي وإبراز تميزها عن محددات تلقي المنتجات الثقافية نفسها عبر وسائل الاتصال الأخرى، من حيث إضافة معان مختلفة وإعادة تشكيل للمعاني المرسلة، في ظل العلاقات الافتراضية المتشابكة التي تربط المتابعين ببعضهم البعض على صفحات الفيسبوك على أساس انتمائهم لنفس الثقافة (الثقافة الأمازيغية) واعتزازهم بهذه المنتجات الثقافية التي يرسل منتجها معان مهيمنة تستقر في ذهنية المتلقي (متابع الصفحة)، فيبني عليها معانيه الخاصة التي يشكّلها، مرتكزا على خصائص الهوية والسياقات العامة. Abstract: Our study is a critical reading of the communication behaviors of cultural pages followers and precisely the reception behavior for different Amazigh cultural contents which reflect the socio cultural reality of the audience and include the intellectual and values aspects and also a set of cultural traditions relevant to the Amazigh culture production, which gives us explanations of these speeches through tracking the context in which these letters were produced. The study also treats the reception of Amazigh cultural contents and the role of interactivity which new media reinforces through showing reception determinants and highlighting their distinctiveness from reception determinants of the same cultural products of other means of communication, in terms of adding different meanings and reformulating the communicated ones under the virtual inter locking relations between followers on Facebook pages based on their belonging to the same culture (Amazigh culture) and their pride of these cultural products which their producers send dominant meanings that reside in the receiver’s mind (page follower), thus they build on .them their own meanings based on identity characteristics and general contexts

الكلمات المفتاحية

الميديا الجديدة ; التلقي ; التفاعلية ; الثقافة الأمازيغية ; الفيسبك ; New Media ; Reception ; Interactivity ; Amazigh Culture ; Facebook