Revue Organisation et Travail
Volume 11, Numéro 1, Pages 167-184
2022-05-09
الكاتب : هري بلال . عبد الرحمان ياسر .
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تبني الجامعات الجزائرية لمعايير تحقيق جودة البحث العلمي في ضوء المرجع الوطني لضمان الجودة الداخلية بمؤسسات التعليم العالي من وجهة نظر عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجزائر، حيث تم الاعتماد على الاستبيان في جمع البيانات اللازمة من أفراد عينة الدراسة والمقدر عددهم بـ 175 أستاذ دائم. خلصت الدراسة إلى أن الجامعات الجزائرية تتبنى بدرجة ضعيفة معايير جودة البحث العلمي المنصوص عليها في المرجع الوطني لضمان الجودة بمؤسسات التعليم العالي، وذلك راجع إلى التطبيق الضعيف لمعايير تنظيم، هيكلة وتطوير البحث العلمي ومعايير تثمين البحث العلمي، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء أفراد العينة حول تقييم جودة البحث العلمي في الجامعات الجزائرية تعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفية. This study aims to at knowing the extent to which Algerian universities adopt the criteria for achieving the quality of scientific research according the national reference to ensure internal quality in institutions of higher education from the point of view of a sample of faculty members in Algeria, where the questionnaire was relied on to collect the necessary data from the study sample and their estimated number is 175 permanent professor. The study concluded that Algerian universities adopt poorly the quality of scientific research standards in light of the national reference for quality assurance in higher education institutions, due to the weak application of the criteria for organizing, structuring and developing scientific research and the criteria for valuing scientific research. The study also found that there were statistically significant differences in the answers of the study sample individuals about evalauting the quality of scientific research in Algerian universities Attributed to personal and functional variables.
جودة التعليم العالي ; البحث العلمي ; ضمان الجودة ; المرجع الوطني لضمان الجودة الداخلية بمؤسسات التعليم العالي
زاوي هاجر
.
كواش خالد
.
ص 427-450.
صليحة رقاد
.
ص 133-170.
Bendine M'hammed
.
ص 126-141.
هواري منصوري
.
الشيخ ساوس
.
ص 475-490.