Revue Organisation et Travail
Volume 11, Numéro 1, Pages 86-99
2022-05-09

قياس أثر الأنظمة الوسيطية لسعر الصرف على الجاذبية السياحية دراسة مقارنة بين الجزائر، تونس و المغرب

الكاتب : رمضاني محمد . حراث حنان .

الملخص

يهدف هذا البحث الى دراسة أثر نظام سعر الصرف السائد في الدول المغاربية الثلاثة الجزائر ، تونس و المغرب على الجاذبية السياحية لكل بلد ، باعتبار أن الانظمة الثلاثة لسعر الصرف رغم اختلافها إلا انها تعتبر في مجملها أنظمة وسيطية ، ليست عائمة و لا مثبتة . ينتهج هذا المقال المنهج الوصفي لأدبيات الدراسة السابقة و النظرية ، ثم التحليلي لعرض تأثيرات نظام سعر الصرف على الجاذبية السياحية ، ثم الكمي للقياس أثر انظمة الصرف على سلوك السياح و الوافدين لهذه الدول في فترة الدراسة 1990-2019 باستعمال نموذج قياسي . توصل هذا المقال الى أن نظريا هناك علاقة تبادلية أو علاقة تأثير تأثر بين نوع نظام سعر الصرف السائد و قدرة الجذب السياحي للبلد بشكل عام ، في حين بينت النتائج التطبيقية أنه ليس هناك علاقة بين الاسعار السياحية و سعر الصرف مع قدرة الجذب السياحي للجزائر ، في حين بالنسبة للمغرب توجد علاقة طويلة الاجل و بالنسبة لتونس فتوجد علاقة قصيرة الاجل. This research aims to study the impact of the exchange rate regimes prevailing in the three Maghreb countries Algeria, Tunisia and Morocco on the tourist attraction of each country, considering that the three exchange rate regime, although different, are considered in their entirety intermediate regime, Which neither a free float nor a strictly fixide. This article follows the descriptive approach of the literature of the previous study and theory, Then, an analytical view of the effects of the exchange rate regime on tourism attractiveness, Then the quantitative measurement of the impact of exchange rate regime on the behaviour of tourists and arrivals of these countries in the study period 1990-2019 using a standard model. This article concluded that theoretically there is an reciprocal relationship or an impact relationship between the type of the prevailing exchange rate regime and the capacity of the country's tourist attractions in general, While the applied results showed that there is no relationship between tourist prices and exchange rate with the ability of tourist attractions for Algeria While for Morocco there is a long-term relationship, and for Tunisia, there is a short-term relationship

الكلمات المفتاحية

أنظمة سعر الصرف،الاقتصاد السياحي ، الاقتصاديات المغاربية، القياس الاقتصادي ; Exchange rate regimes, tourism economy,Maghreb economies, economic measurement