مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 6, Numéro 1, Pages 179-197
2022-04-15

متطلبـات تسويق الخدمــات العامــة ذات الطابع الإداري

الكاتب : سوفي نبيل . بوالريحان فاروق .

الملخص

ملخص: يعتبر موضوع تسويق الخدمات العمومية من المواضيع الحديثة والجديرة بالبحث، ونشير هنا إلى أنه ورغم اختلاف آراء الباحثين بين مؤيد لهذا الطرح ومتحفظ منه، إلا أن أغلب الاتجاهات والاستطلاعات تشير إلى وجود مواقف إيجابية بخصوص حاجة الإدارات العامة إلى تسويق خدماتها من أجل تحسين صورتها واستعادة ثقة زبائنها. قد يمكن تحقيق ما سبق بالرغم من الصعوبات التي قد تواجه العملية بسبب خصوصيات الإدارات العامة، على عكس المؤسسات الخاصة أو المؤسسات العامة ذات الطابع التجاري أو الاقتصادي، وهنا جاءت هذه الدراسة للبحث في الموضوع من خلال ضبط أهم المتطلبات لا سيما ما تعلق بإعادة تكييف مفهوم التسويق ليتوافق مع تلك الخصوصيات، وذلك بالتحول من نهج (4Ps) إلى (4Cs). Abstract : Marketing public services considered as one of modern topics worthy of research, we point out here that despite difference in the opinions of researchers between supporters of this proposition and conservatives, most trends and surveys indicate existence of positive attitudes regarding need for public administrations to market their services in order to improve their image and restore a confidence of their customers. Previous goal may be achieved despite the difficulties that may face the process due to the peculiarities of public administrations., unlike private institutions or public institutions of a commercial or economic nature, and here this study came to examine the subject by adjusting most important requirements, especially those related to re-adapting concept of marketing to conform to those peculiarities, By shifting from (4Ps) to (4Cs) approach.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الإدارات العامة، الخدمات العامة ذات الطابع الإداري، التسويق، 4Cs. Keywords: Public Administration Administrative Public Services, Marketing, 4Cs.