أبعــاد
Volume 9, Numéro 1, Pages 159-172
2022-05-05

التكفل النفسي بقلق الانفصال لدى طفل الروضة

الكاتب : ملال صافية . شعشوع صامت لحسن .

الملخص

تهدف الدراسة إلى اختبار فعالية برنامج علاجي للتكفل بطفل الروضة الذي يعيش قلق الانفصال، تم الاعتماد على المنهج شبه تجريبي وذلك باستخدام شبكة الملاحظة، ومقياس قلق الانفصال، و بناء برنامج علاجي نفسي قائم على تقنيات العلاج السلوكي المعرفي، اللعب الجماعي والنشاطات الفنية، أجريت الدراسة على خمس حالات متواجدين بروضة ريماس بغليزان، و أسفرت الدراسة على أن البرنامج العلاجي ساعد الطفل على تقبل مواقف الانفصال وتنمية ثقته بنفسه، وبناء علاقات اجتماعية و تحقيق التوافق النفسي والاجتماعي. The study aims to test the effectiveness of a psychotherapeutic program to manage a kindergarten child who suffers from separation anxiety. For this aim , the quasi-experimental approach was used, using the observation network and the separation anxiety scale, A psychotherapeutic program’s built upon cognitive-behavioral therapy techniques, group play and artistic activities, the study was carried out on five cases, present in the nursery school of Rimas in Relizane, Finally, The study concluded that the treatment program helped the child to accept situations of separation, develop his self-confidence, build social relationships and achieve psychological and social adjustment

الكلمات المفتاحية

الروضة ; طفل الروضة ; قلق الانفصال ; التكفل النفسي ; البرنامج العلاجي ; Kindergarten ; kindergarten child ; separation anxiety ; Psychological support ; treatment program