اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 1, Pages 347-363
2022-03-31

القاعدة النحوية ومدى مرجعها النصي في المنظومة التربوية الجزائرية

الكاتب : بوقراف لغويني . عرابي أحمد .

الملخص

إنَّ اكتساب المعرفة اللغوية في مجتمع من المجتمعات، يتأتى من الممارسة الفعلية لهذه المعرفة داخل اللغة المتواصلِ بها بين أفراد هذا المجتمع، فمن أهداف أيَّة منظومة تربوية خلق مقاربة فاعلة بين المتعلِّم والمادة التعليمية التي هي بالضرورة تخضع لقيود إبستمولوجية، وليست هي وليدة الصدفة العابرة، وإنَّما ضروريات يفرضها الواقع المعيش. والتركيز على المادة اللغوية يعدّ من بين أهم المساعي التي يجب على المدرّس الاعتناء بها، وخاصّة في السنوات الإعدادية؛ لأنّها تمثل مرحلة حسّاسة في حياة المتعلّم، فعلى أساسها تبنى المعارف البَعديّة له، ولن يُحصّل المتعلّم الملكة اللغويّة إلّا إذا أصبحت واقعا يعيشه في المدرسة والحياة التّعليميّة برُمّتِها. Abstract: The acquisition of linguistic knowledge in a society comes from the actual practice of this knowledge within the language, which is continuously communicated among the members of that community.One of the goals of any educational system is to create an effective approach between the learner and the educational material, which is necessarily subject to the constraints of epistemology, not created by accidental chance, but necessities imposed by the living reality. Focusing on the language subject is among the most important endeavors that the teacher must take care of.Especially in the Preparatory years ,because It represents a sensitive stage in the life of the learner. On the basis of it he adopted dimensional knowledge of him.The learner will not get the linguistic giftunless it become a reality experienced in school and the entire educational life. Keywords: linguistic knowledge - the educational system - learner - the education alsubject .

الكلمات المفتاحية

اللسانيات ; المتعلم ; القاعدة ; النح