اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 1, Pages 251-260
2022-03-31

التقويم التربوي؛المفهوم و الأهداف

الكاتب : فتاتي فاطنة . بن فطة عبد القادر .

الملخص

يعتبر التقويم عملية تشخيص وعلاج لموقف التعلم أو أحد جوانبه أو للمنهاج كله أو أحد عناصره، وذلك في ضوء الأهداف التعليمية، فالتقويم يكشف لنا عن مدى نجاح المنهاج وتحقيق أهدافه، ومن ثم يزودنا بتغذية راجعة لإعادة النظر في عناصر المنهاج بعد تحديد جوانب القوة وتعزيزها وجوانب الضعف وتداركها، وفي مجال التربية يعرف التقويم أنه عماد العملية التعليمية التي يمكن عن طريقه تحقيق الأهداف المنشودة بأحسن صورة . كلمات مفتاحيّة: التقويم التربوي ؛التقويم التشخيصي؛ الملاحظة ؛الأسئلة Abstract: The evaluation is the process of diagnosis and treatment of the learning situation or one of its aspects or the whole curriculum or one of its elements. Under the light of educational goals, the evaluation reveals to us the success of the curriculum and if it achieves its objectives, then evaluation provides us the support recurring to review the curriculum elements, after identifying and reinforcing strengths and detecting and rectifying weaknesses. In the field of education, the evaluation is defined as the mainstay of the education process through it objectives can be achieved with the best way. Keywords: educational evaluation, diagnostic evaluation, formative evaluation, synthesis evaluation, observation, questions.

الكلمات المفتاحية

التق ; يم الترب ; ي التق ; يم التشخيصي الملاحظة الأسئلة