مقاربات فلسفية
Volume 9, Numéro 1, Pages 26-44
2022-05-05

أنماط السيادة الدماغية وفقا لنظرية هيرمان لدى طلبة جامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات Brain Dominance Patterns Based On Herrmann Theory Among Students Of Umm- Alqura University In The Light Of Some Variables

الكاتب : عناقره نذير .

الملخص

ملخص: هدف هذا البحث إلى التعرف على أنماط السيادة الدماغية لدى طلبة جامعة أم القرى، ولتحقيق ذلك تم تطبيق مقياس أنماط السيادة الدماغية وفقا لمنظور هيرمان, على عينة شملت (377) خلال الفصل الدراسي الثاني للعام 2019-2020, وللوصول إلى نتائج البحث تم استخدام المنهج الوصفي وبعد المعالجة الإحصائية أشارت النتائج إلى أن النمط السائد لدى أفراد العينة هو النمط (B) يليه النمط (A), ومن ثم النمط ((C وفي الأخير النمط (D). كما اتضح أنه لا يوجد تأثير دال معنويا لمتغير الجنس على الأنماط (A) و (B) و (D). ويوجد تأثير دال معنويا لمتغير الجنس على النمط الأيمن السفلي (C) لصالح الإناث، اللواتي يمتزن بتغليب العواطف والمشاعر نتيجة التنشئة الأسرية كضرورة لدى الإناث. كما واتضح من النتائج عدم معنوية تأثير المستوى الدراسي بالأنماط الدماغية الأربعة (A, B, C, D). Abstract:The research was conducted to identify the patterns of brain dominance among the students of Umm Al-Qura University, and to achieve this, the Brain Dominance Patterns scale was applied according to Hermann's perspective, on a sample contained (377) during the second semester of the year 2019-2020, and to reach the results of the research, the descriptive method was used. After statistical treatment, the results indicated that the dominant pattern among the sample members is type (B), followed by type (A), then type (C) and in the end type (D). There is a significant effect of the sex variable on the lower right pattern (C) in favor of females, who are characterized by the prevalence of emotions and feelings as a result of family upbringing as a necessity in females. It was also evident from the results that the effect of the academic level was not significant in the four brain patterns (A, B, C, D).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأنماط الدماغية السائدة– منظور هيرمان – طلبة جامعة أم القرى ; Key words: The dominant brain patterns - Hermann's perspective - Umm Al-Qura University students