مجلة الآداب و العلوم الإجتماعية
Volume 19, Numéro 1, Pages 358-374
2022-05-04

The Role Of Pocket Electronic Dictionary In Learning English Language Vocabulary: The Case Of Students At Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 University, Algeria

Authors : Ait Aissa Mouloud . Benregreg Fares . Lalioui Rabah .

Abstract

Abstract The current research attempts to explore the attitudes of First Year English foreign language students towards the use of pocket electronic dictionary in learning English vocabulary at Mohamed Lamine DEBAGHINE Setif 2 University, Algeria. This study uses the questionnaire with 100 students out of 500 as a research instrument. The findings revealed that the sample holds favorable attitudes towards the role of pocket electronic dictionary in learning English vocabulary. Moreover, the results have insisted more on the effectiveness of such electronic devises in the process of English language learning. The pedagogical implications and recommendations suggest the necessity for more use, practice, training and research to be allocated to the integration of the pocket electronic dictionary in particular and information communication technology in general among students. Key words: Pockets Dictionary, Vocabulary Learning, Information Communication Technology, English Vocabulary Résumé La présente recherche tente d'explorer les attitudes des étudiants de première année en Anglais comme langue étrangère vis-à-vis l'utilisation du dictionnaire électronique de poche sur l'apprentissage du vocabulaire Anglais à l'université Mohamed Lamine DEBAGHINE Sétif 2, en Algérie. Cette étude adopte un questionnaire avec 100 étudiants sur 500. Les résultats de l’étude ont révélé que l’échantillon avait une attitude favorable à l’égard du rôle du dictionnaire électronique de poche dans l’apprentissage du vocabulaire Anglais. En outre, les résultats ont davantage insisté sur l'efficacité de ces dispositifs électroniques dans le processus d'apprentissage de l'Anglais. Les implications pédagogiques et les recommandations suggèrent la nécessité d'allouer davantage d'utilisation, de pratique, de formation et de recherche à l'intégration du dictionnaire électronique de poche en particulier et de la technologie de communication de l'information en général parmi les étudiants. Mots Clés: Dictionnaire de poche, Apprentissage du vocabulaire, Technologie de la communication de l'information, Vocabulaire Anglais الملخص يحاول البحث الحالي استكشاف اتجاهات طلاب اللغة الإنجليزية للصف الأول من اللغة والادب الإنجليزي نحو استخدام قاموس الجيب الإلكتروني في تعلم مفردات اللغة الإنجليزية في جامعة - محمد لمين دباغين سطيف 2 الجزائر-. تعتمد هذه الدراسة على الاستبيان مع 100 طالب من أصل 500 كأداة بحثية. كشفت نتائج الدراسة أن العينة تحمل مواقف إيجابية تجاه دور قاموس الجيب الإلكتروني في تعلم مفردات اللغة الإنجليزية. علاوة على ذلك، أصرت النتائج بشكل أكبر على فعالية مثل هذه المبتكرة الإلكترونية في عملية تعلم اللغة الإنجليزية. تدل التأثيرات والتوصيات البيداغوجية على ضرورة تخصيص المزيد من الاستخدام والممارسة والتدريب والبحث لدمج قاموس الجيب الإلكتروني بشكل خاص وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات بشكل عام بين الطلاب اثناء التعلم اللغة الانجليزية. الكلمات المفتاحية: قاموس الجيب الإلكتروني، تعلم المفردات، تكنولوجيا الاتصالات والمعلومات، مفردات اللغة الإنجليزية

Keywords

اتجاهات الطلاب ; قاموس الجيب الإلكتروني ; تكنولوجيا الاتصالات والمعلومات ; Students' Attitudes ; Pockets Dictionary ; Vocabulary Learning ; Information Communication Technology ; Attitudes des étudiants ; Apprentissage du vocabulaire