المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 5, Numéro 2, Pages 406-423
2022-04-15

واقع استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية لدى الطلبة الجامعيين

الكاتب : بن صغير كريمة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية لدى عينة من الطلبة الجامعيين، وما إذا كانت هنالك فروق في هذا الاستخدام تعزى للمتغيرات (الجنس والطور الجامعي ومدة التواصل اليومية). لتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على خطوات المنهج الوصفي، واستعانت بأداة لجمع البيانات تمثلت في مقياس معد من طرف الباحثان (عوده سليمان مراد، وعمر موسى محاسنة، 2016)، والمتعلق بالمجال (الاستخدام لمواقع التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية). أجريت الدراسة على عينة من الطلبة الجامعيين المتواجدين على مستوى جميع أنحاء القطر الجزائري خلال السنة الجامعية 2020-2021م. بعد جمع البيانات اللازمة، قمنا بمعالجتها بالاعتماد على الأساليب الإحصائية المتمثلة في المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار مان ويتني لمعرفة الفروق بين عينتين مستقلتين واختبار كروسكال واليس لمعرفة الفروق لأكثر من مجموعتين، وذلك بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية SPSS. أسفرت الدراسة عن نتائج تمثلت في وجود مستوى مرتفع لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية لدى الطلبة الجامعيين، إضافة إلى عدم وجود فروق بين الطلبة في هذا الاستخدام تعزى للمتغيرات (الجنس والطور الجامعي ومدة التواصل اليومية). الكلمات المفتاحية: استخدام؛ مواقع التواصل الاجتماعي؛ العملية التعليمية؛ الطلبة الجامعيين. Abstract: The study aimed to find out the level of use of social networking sites in the educational process of a sample of university students, and whether there are differences in this use due to variables (gender, university level, and the duration of daily communication). To achieve these goals, the study relied on the descriptive approach steps, and used a tool to collect data represented in a scale prepared by the two researchers (Odeh Suleiman Murad and Omar Musa Mahasneh, 2016), and related to the field (the use of social networking sites in the educational process). The study was conducted on a sample of university students throughout the Algerian country during the 2020-2021 academic year. After collecting the necessary data, we processed it depending on the statistical methods represented by the arithmetic mean and the standard deviation, the Mann-Whitney test to find out the differences between two independent samples, and the Kruskal-Wallis test to find the differences for more than two groups, using the SPSS statistical program. The study resulted in results represented in the presence of a high level of use of social media in the educational process among university students, in addition to the absence of differences between students in this use due to variables (gender, university level, and the duration of daily communication). Keywords: use; Social Media; Educational process; university students.

الكلمات المفتاحية

استخدام ; مواقع التواصل الاجتماعي ; العملية التعليمية ; الطلبة الجامعيين