دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 7, Numéro 1, Pages 52-63
2022-05-01

نظرة الناصري لمقاومة الأمير عبد القادر من خلال مؤلفه الاستقصا. The Nasseri’s Opinion About El Emir Abdelkader’s Resistance In His Book “al Istiksa”

الكاتب : بلعريبي نورالدين .

الملخص

ملخص: لا جدال في ان الناصري كان من أبرز رجالات النخبة المغربية في بداية القرن التاسع عشر ونشأ في إطار ثقافة دينية تقليدية، إضافة إلى انتسابه إلى الزاوية الناصرية التامكروتية الواقعة بوادي درعة. أقبل الناصري منذ صغره على العلم والتعلم. فأخذ في قراءة القرآن منذ صباه على شيخه الحاج محمد العلوي السلاوي فعاش متشبعا بالثقافة الدينية ، مكنته من المساهمة في اعمال وطنية وفكرية خدم بها مصلحة بلاده ورغم نظرته في كون المسلمين امة واحدة موحدة الا انه لم يخفي ميوله وتعاطفه مع المخزن المغربي ولان الشعوب على دين ملوكها لذلك نجده في كتاباته التاريخية التي وردت في مؤلفه الضخم "الاستقصا" في جزئه التاسع ،طالما يتعرض لمقاومة الامير عبد القادر بنوع من القدح تلفيق التهم الى درجة اتهام الامير عبدالقادر بمحاولة خيانة السلطان المغربي بسعيه للاستحواذ على العرش المغربي وفي هذا الشأن يصفه بالفتان الذي يجر اذيال الفتنة اذ يورد في شهادته ان الامير كان يسعى وبشكل دؤوب في اثارة قبائل المغرب الشرقية ضد السلطان ومن ثم يرى وجوب مقاتلته ومطاردته درأ في نظر الناصري للفتنة . محاولا في كل ذلك لتبرير المواقف السلبية للسلطان المغربي من الامير ومن المقاومة الجزائرية. هذا الموقف السلبي الذي اوقع كل المنطقة في قبضة الغزاة بما في ذلك المغرب الاقصى الذي لم يسلم من هذا الغزو رغم مجاراته للسلطة الاستعمارية في محاربة الامير .ومن هنا كان بحثنا المتواضع للرد على افتراءات صاحب الاستقصا واظهارا للحقيقة وابطالا للكثير من التهم التي لطالما حاول البعض الصاقها بالامير .لذا اعتمدنا على المنهج التاريخي واللجوء أحيان الى المقارنة اظهارا للحقيقة . الكلمات المفتاحية: الناصري، الاستقصا، الأمير عبدالقادر، الحدود، المغرب، الجزائر، فرنسا. Abstract : There is no doubt that “A Nasseri”was one of the prominent elite at the beginning of the nineteenth century and that he was brought up within the guidelines of a traditional religious culture besides his adherence to the “ Nasseri Tamakrouti Zawiya” which is a Sufi order that was situated in Wadi Daraa. Since his childhood “ANasseri” had immersed himself in studies and as most Muslim children, at that time, he started with the learning by heart of the “Koran” on the hands of his teacher “Al Haj Muhammed Al Alawi a Sallawi” and thus he imbibed a religious culture since a low age that enabled him to participate in intellectual and national tasks that were of a great service to his country. Though he saw the Muslims as “One Umma” which means one nation, this didn’t prevent him from showing his inclination to and sympathy with “ the Moroccan Makhzen” and because, as it is said, the people generally follow their king’s religion, no wonder that we find in his voluminous book “Al Istiksa” , in the ninth chapter a denigration of “Al Emir Abdelkader’s resistance to the French and accusations of treason against the Emir on the basis that the Emir attempted to overthrow the king and to take over the kingdom and in this context, he accused the Emir of being a “Fattan” which means” “ , he also accused him of trying to instigate the eastern tribes of Morocco to rebel against the king thus concluding that the Emir should be combated if ever a revolt should be avoided. “A Nasseri” found in this an acceptable excuse to the king’s negative attitude towards the Emir‘s resistance to the French army. This negative attitude that caused the loss not only of Algerian territories but Moroccan territories as well. Keywords: Al Emir, ANasseri, Al Istksa, Algeria, Morocco, French

الكلمات المفتاحية

الناصري ; الاستقصا ; الامير ; عبدالقادر ; الحد ; د ; المغرب ; الجزائر ; فرنسا ; anasseri ; alisstiksa ; algeria ; morocco ; french