مجلة القانون والعلوم السياسية
Volume 8, Numéro 1, Pages 106-115
2022-04-18

الإلتزام بالإعلام كآلية لدرء مسؤولية المحترف الاقتصادي اتجاه المستهلك

الكاتب : حيمي سيدي محمد .

الملخص

يعرف العالم اليوم تحولا عميقا في شتى مجالاته ، ومن جملة هده التحولات زيادة معدل الطلبات على السلع و الخدمات الذي أدى بصورة آلية إلى تغيير حقيقي في أنماط الممارسات التجارية. وكان من نتائج ذلك هو تعمق المركز القانوني بين اثنين من الفاعلين في الحياة الاقتصادية وهما المحترف، اي الشخص القوي اقتصاديا والمستهلك الذي يوصف بالطرف الضعيف في العلاقة التعاقدية و الذي خول له القانون الحق في التعويض في حالة إذا ما اخل المنتج بالتزاماته.كما أضاف القضاء الفرنسي وجها جديدا لحماية المستهلك، فجعل المنتج و البائع ملزمين بالإدلاء للمستهلك بالبيانات الضرورية عن كيفية استعمال السلعة و تجنب مخاطرها و هو ما يصطلح عليه" الالتزام بالإعلام" والذي تبناه المشرع الجزائري في قانون حماية المستهلك وقمع الغش. The world today is experiencing a profound transformation in its various fields. Among these transformations is the increase in the rate of demands for goods and services, which automatically led to a real change in the patterns of commercial practices. One of the results of this was the deepening of the legal position between two actors in economic life, namely the professional, i.e. the economically strong person, and the consumer, who is described as the weak party in the contractual relationship and who has the right to compensation in the event that the producer breaches his obligations. The French judiciary also added A new facet of consumer protection, making the producer and seller obligated to provide the consumer with the necessary data on how to use the commodity and avoid its risks, which is termed "the obligation to inform" and adopted by the Algerian legislator in the Consumer Protection and Fraud Suppression Law.

الكلمات المفتاحية

مستهلك، منتجات، محترف، غش، سلع.