دراسات وأبحاث
Volume 14, Numéro 2, Pages 213-222
2022-04-15

تمثيلات المنفى في الخطاب الما بعد كولونيالي كتابات الكاتب الإيراني حميد دباشي نموذجا

الكاتب : عدنان فوضيل .

الملخص

تستند دراستنا هذه إلى آراء الباحث والمفكر الإيراني " حميد دباشي" من خلال كتابه " ما بعد الاستشراق، المعرفة والسلطة في زمن الإرهاب" والذي ركّز في شق من كتابه هذا على فكرة التمثيل، تمثيل المثقف المنفي، عبر تغيير مفاهيم المنفى السلبية نحو منفى إيجابي يمثله مثقف إيجابي فاعل لا مفعول به، وما أثار الجدال أكثر وفتح أبواب النقاش في هذا الكتاب هو الانطلاق من آراء المفكر الأمريكي " راسل جاكوبي" حول المثقف المنفي، عبر انتقاده لإدوارد سعيد وتشومسكي وحصرهم ضمن جماعة " الأساتذة النجوم". تحاول هذه الدراسة تقديم واقع المنفى وتمثيله من طرف المثقف المغترب عبر نموذج " مجتمع النقاد المضادين" الفاعلين، وهذا عبر ما أسفرت عنه الساحة الثقافية العالمية المعاصرة، وكذا من خلال طروحات ما بعد الاستشراق. منهج الدراسة في هذه الورقة البحثية ارتكز أساسا على ضبط المفاهيم والمصطلحات المرافقة عبر تفكيكها عن سياقها العام والمتمثل في كتاب " مابعد الاستشراق" لحميد دباشي، وإعادة بنائها وفق الطرح النقدي لبحثنا. Abstract: Our study is based on the views of the Iranian researcher and thinker “Hamid Dabashi” through his book “Post-Orientalism, Knowledge and Power in the Time of Terror,” which focused in part of his book on the idea of representation, representing the exiled intellectual, by changing the negative concepts of exile towards a positive exile represented by it. Positive, active, not passive educated What sparked more controversy and opened the doors for discussion in this book was the start from the views of the American thinker "Russell Jacoby" about the exiled intellectual, through his criticism of Edward Said and Chomsky and confining them to the group of "star professors". This study attempts to present the reality of exile and its representation by the expatriate intellectual through the model of the active “counter-critics community”, and this is through what the contemporary global cultural scene has resulted in, as well as through post-Orientalist propositions. The study method in this research paper was mainly based on controlling the accompanying concepts and terms by dismantling them from their general context represented in the book "Post-Orientalism" by Hamid Dabashi, and reconstructing them according to the critical presentation of our research.

الكلمات المفتاحية

ما بعد الإستشراق ; المثقف المنفي ; المنفى ; التمثيل