دراسات وأبحاث
Volume 14, Numéro 2, Pages 111-123
2022-04-15

راهن التعليم عن بعد في الجزائرية -الجامعة التّلمسانيّة أنموذجا-

الكاتب : حبوشي كلثوم .

الملخص

الملخص باللغة العربية: تعيش الجزائر على غرار باقي دول العالم حالة استثنائية نتيجة لانتشار فيروس كورونا، ما دفعها لاتّخاذ بعض الإجراءات الوقائيّة كإيقاف التّعليم المباشر على مستوى الجامعات خاصّة، واتّخاذ التّعليم عن بعد بديلا لمواصلة التّعليم الجامعيّ. ولأنّ هذا النّوع من التّعليم يحتاج لتوفّر وسائل وأجهزة للتّواصل عن بعد؛ ارتأينا إجراء هذا البحث الميداني للتّعرّف على مدى جاهزيّة كلّ من الأستاذ والطّالب للتّعليم عن بعد من ناحية التّجهيزات، وبالتّالي إمكانية تطبيق هذا النّوع من التّعليم على أرض الواقع. Abstract: Algeria, like the rest of the world, is living in an exceptional situation as a result of the spread of the Corona virus, which prompted it to take some preventive measures, such as stopping direct education at the university level in particular, and taking distance education as an alternative to continuing university education. And because this type of education requires the availability of means and devices for remote communication; We decided to conduct this field research to identify the extent of the readiness of both the teacher and the student for distance education in terms of equipment, and thus the possibility of applying this type of education on the ground.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التّعليم عن بعد – وسائل الاتّصال – الأستاذ – المتعلّم. ; Keywords: Distance education ; means of communication ; professor ; learner.