مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 1, Pages 1262-1286
2022-04-03

تحديات رقمنة التعليم في المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأساتذة - دراسة ميدانية بثانويات ولاية المسيلة -

الكاتب : جعلاب نورالدين . سعودي أحمد .

الملخص

ملخص تناولنا من خلال هذه الدراسة موضوع الرقمنة في قطاع التربية والتعليم، وهو من المواضيع المهمة التي فرضت نفسها على المنظرين والباحثين والممارسين على حد سواء، لما له من أهمية بالغة في تيسير العملية التعليمية التعلمية وتسييرها،سيما في ظل الثورة المعلوماتية التي غطت كل مجالات الحياة اليومية، وقد ركزنا في هذه الدراسة على أهم التحديات التي تواجه رقمنة العملية التعليمية وما تتطلبه من إعداد لوجستي ومعلوماتي وتربوي وبيداغوجي، وبالتحديد في مرحلة التعليم الثانويباعتبارها مرحلة ختامية في المسار التعليمي قبل الولوج إلى مرحلة التعليم العالي ومن ثم إلى عالم الشغل، وقد وقع اختيارنا في هذه البحث على بعض ثانويات ولاية المسيلة كميدان للدراسة، ونظرا لطبيعة الدراسةفقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي، من خلال تطبيق استمارة استبيان تم إعدادها ذاتيا استنادا إلى التراث النظري وأدبيات الاختصاص وبعض الدراسات السابقة، ومن ثم تقنينها قبل تطبيقها على عينة عشوائية من أساتذة التعليم الثانوي العاملين على مستوى بعض ثانويات ولاية المسيلة قُدر عددها بـ 60 أستاذا، وبعد تفريغ البيانات ومعالجتها باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية تم التوصل إلى جملة من النتائج تمثلت في وجود تحديات متفاوتة في الحدة، ما بين المتوسطة والمرتفعة والمنخفضة تواجه عمليةالرقمنةأو بالأحرى رقمنة العملية التعليمية في مرحلة التعليم الثانوي، تتعلق هذه التحديات بكل من الوسائط المتعلقة بالرقمنة، والأستاذ المكلف بالتدريس، والمنهاج التعليمي، والإدارة التعليمية وكذا التلاميذ. Abstract: Throughout this study, we have discussed the issue of digitization in the education sector, which is one of the important topics that has imposed itself on theorists, researchers, and practitioners alike for its paramount significance in facilitating and managing the teaching and learning process especially in the light of the information revolution that influenced all areas of daily life. We have focused in this study on the most important challenges that face the digitization of the learning process and its requirements such as logistic, informational, educational, and pedagogical arrangement, in particular in secondary education considering that it is the final stage in the educational trajectory before accessing higher education and then the world of labor. We have chosen some of the secondary schools in the state of M’sila as a study field. With regard to the type of the study, we have relied on the descriptive approach, through applying a questionnaire prepared by the researchers, depending on the theoretical legacy and the basics of the specialty and some previous studies. This questionnaire was rationed and then applied on an arbitrary sample of sixty secondary education teachers working on the level of some of the secondary schools in the state of M’sila. After data was gathered and processed using a set of statistical methods, we attained a group of results in the form of the existence of some challenges, of medium, high, and low intensity facing the digitization of the learning process in secondary education stage, and related to the media, the teacher, the curriculum, the administration, and the student.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التحديات ، رقمنة التعليم، التعليم الثانوي، أساتذة التعليم الثانوي. ; challenges, education digitization, secondary education, secondary education teachers.