مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 1, Pages 970-1003
2022-04-03

المدرسة الابتدائية بين كفايات المعلم وفعالية التعليم، واقع وآفاق دراسة ميدانية على 18 مدرسة ابتدائية بولاية تيارت

الكاتب : سليماني فاطمة الزهراء .

الملخص

- الملخص: في إطار رصد واقع التعليم الابتدائي، جاءت هذه الدراسة محاولة للإجابة على الإشكالية التالية: ما واقع أداء المعلم وما مستوى فعالية المدرسة الابتدائية؟ اتُبع في هذه الدراسة المنهج الوصفي الذي يتناسب مع الدراسة وفرضياتها، حيث تكونت عينة الدراسة من 130 معلما ومعلمة من معلمي التعليم الابتدائي، موزعين على 18 مدرسة ابتدائية. تم اختيار العينة بطريقة قصدية وذلك لقياس الفعالية الداخلية من خلال فعالية التعليم والكفايات التدريسية، والتي يعبر عنها بحجم النتائج المحددة لعدد المتخرجين (مؤشر كمي)، تم اختيار ثلاث مدارس من كل مقاطعة وفقا لنتائج متعلميها في امتحان شهادة نهاية مرحلة التعليم الابتدائي على أساس النتائج المرتفعة المتوسطة والمنخفضة لكل مقاطعة. أُعدت أداتان لجمع البيانات، الأولى تمثلت في شبكة ملاحظة لقياس الكفايات التدريسية مكونة من 49 فقرة وموزعة على 5 أبعاد، أما الثانية فتمثلت في مقياس فعالية التعليم الابتدائي مكونا من 61 فقرة وموزعا على 5 أبعاد؛ تمت المعالجة الإحصائية عن طريق برنامج الحزمة الإحصائية الاجتماعيةSPSS باستخدام عددا من الأساليب الإحصائية المتمثلة في المتوسط المرجح،الوزن المئوي، معامل ارتباط سبيرمان وبيرسون، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: I-يمارس معلمو التعليم الابتدائي لولاية تيارت الكفايات التدريسية بدرجة حسنة. 2-الكفايات التدريسية لمعلمي التعليم الابتدائي لولاية تيارت الفاعلة في الميدان هي كفاية التفاعل الصفي. 3-معايير فعالية المدرسة الابتدائية في ولاية تيارت الفاعلة في الميدان هي الإشراف التربوي. 4-توجد علاقة متوسطة دالة إحصائيا عند المستوى 0.05 بين الكفايات التدريسية لمعلمي التعليم الابتدائي لولاية تيارت وفعالية المدرسة الابتدائية . 5-لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين فعالية المدارس الابتدائية لولاية تيارت وأداء المتعلمين(الفعالية الخارجية). الكلمات المفتاحية: كفايات تدريسية، فعالية التعليم،التعليم الابتدائي. Abstract: Within the framework of monitoring the reality of primary education, this study came as an attempt to answer the following problem: What is the reality of teacher performance and what is the level of effectiveness of the primary school? In this study, a descriptive approach that is compatible with the study and its hypotheses was followed. The study sample consisted of 130 primary education teachers, distributed over 18 primary schools. The sample was chosen in an intentional way in order to measure the internal effectiveness through the effectiveness of education and teaching competencies, which is expressed by the size of the specific results of the number of graduates (quantitative indicator), Three schools from each county were selected according to their learners' scores on the primary school end-of-school certification examination based on the high, average, and low scores for each county. Two tools were prepared to collect data, the first represented in an observation network to measure teaching competencies, and the second was represented by the Primary Education Effectiveness Measure. The statistical treatment was done by the SPSS program using a number of statistical methods represented by the weighted average, percentage weight, Spearman and Pearson correlation coefficient, and the study reached the following results: - The primary education teachers of the state of Tiaret practice teaching competencies with a good degree. 2- The teaching competencies of elementary education teachers in the state of Tiaret that are effective in the field are the sufficiency of class interaction. 3- The criteria for the effectiveness of the primary school in the state of Tiaret that are effective in the field is educational supervision. 4- There is a statistically significant average relationship at level 0.05 between the teaching competencies of primary education teachers in the state of Tiaret and the effectiveness of the primary school. 5- There is no statistically significant relationship between the effectiveness of primary schools in the state of Tiaret and the learners' performance (external effectiveness). Key Words: Teaching Competencies, Effectiveness of education, Primary education.

الكلمات المفتاحية

Teaching Competencies ; Effectiveness of education ; Primary education