مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 1, Pages 728-760
2022-04-03

تقدير الذات عند الأساتذة الدائمين والمتعاقدين العاملين بالتعليم الابتدائي دراسة مقارنة بولاية المسيلة

الكاتب : ونوغي حبيبة . صرداوي نزيم .

الملخص

- الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق في تقدير الذات لدى الأساتذة الدائمين، والمتعاقدين العاملين بالتعليم الابتدائي بولاية المسيلة، حسب متغيري؛ صفة التعاقد (دائم / متعاقد)، والجنس (ذكر /أنثى)، وتمّ استخدام معامل (ألفا كرونباخ)، لتقدّير ثبات المقياس بطرّيقة التناسق الداخلي، و معامل الارتباط بيرسون (Rp)، لتقدّير صدق المقياس بطريقة الاتساق الداخلي، على عينة إستطلاعية قوامها (50) أستاذا وأستاذة. واتبعت الباحثة المنهج الوصفي المقارن، على عينة ملائمة قصدية (متاحة) قوامها (310) أستاذا، وأستاذة، من بينهم (69) ذكر و (241) أنثى، ببعض مدارس ولاية المسيلة، وتم استخدام مقياس تقدير الذات من إعداد الباحث عبد الرحمان صالح الأزرق، يتضمن (39) بند موزعة على (5) أبعاد، وقد تمّ استخدام اختبّاري ( كولموغروفسميرنوف)، و (شبيرو ويلك)، بهدف التحقُّق من توزيع درّجات مقياس تقدير الذّات، إذا ما كان توزيعُهما طبيعّياً أم لا، و اختبّار مان ويتني (U)، بالنسبة لعينتين مستقلتين، لأنّ توزيع معطيّات المتغير، محل الدرّاسة كان غير طبيعّياً، وهو اختبّار بديل عن اختبّار (T)، للكشف عن الفرُّوق بين متغيرات الدراسة. وتوصلت الدرّاسة إلى النتائج التالية: -توجد فرُّوق دالة إحصّائياً، بين الأساتذة الدائمين والأساتذة المتعاقدّين، العاملين بالتعليم الإبتدائي، في تقدّير الذّات لصالّح الاساتذة الدائمين. -لا توجد فرُّوق دالة إحصّائياً، بين الأساتذة الدائمين والأساتذة المتعاقدّين، العاملين بالتعليم الإبتدائي (ذكور)، في تقدّير الذّات. -توجد فرُّوق دالة إحصّائياً، بين الأساتذة الدائمين والأساتذة المتعاقدّين، العاملين بالتعليم الإبتدائي (إناث)، في تقدّير الذّات، لصالّح الأستاذات الدائمات. الكلمات المفتاحية: تقدير الذات؛ أساتذة دائمين؛ أساتذة متعاقدين؛ تعليم ابتدائي. Abstract: The current study aims to reveal the differences in self-esteem of the permanent professors and contractors working in primary education in the state of AL-Messilah, according to two variables ; the status of the contract (permanent / contracted), and the (Alpha Kronbach) factor was used, to estimate the stability of the scale internal consistency method, and Pearson correlation coefficient (Rp), to estimate the validity of the scale by internal consistency, on a prospective sample (50) professors. The researcher followed the comparative descriptive approach, based on a suitable intentional (available) sample of (310)professors and professors, among whom (69) male and (241)female, in some scgools in AL-Messila state, and a self- assessment scale was used by the researcher Abdul Rahman Saleh AL-Azraq.It includes (39)items distributed on (5) dimensions, The two tests (Colmogrove Smirnov) and (Shapiro Welk) were used in order to verify the distribution of the self-assessment scale, whether their distribution is normal or not, and the Mann- Whitney test (U)For two independent samples, because the distribution of the variable samples, the subject of the study was abnormal, which is an alternative test for (T) test, to reveal the differences between the two variable study. The study reached the following results : -There are statistically significant differences between the permanent professors and the contracting professors working in primary education in self-esteem in favor of the permanent professors. - There are no statistically significant differences between the permanent teachers and the contracting professors working in primary education ( male ) in self-esteem . -There are statistically significant differences between the permanent professors and the contracting professors working in primary education ( female ), in self-esteem, in favor of the permanent professors. Keywords:self-esteem ; permanent professors ; contracted professors ; primary education.-

الكلمات المفتاحية

تقدير ; الذات ; استاذة ; متعاقدين ; دائمين