مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 1, Pages 296-319
2022-04-03

تنمية مهارات الذكاء العاطفي للحد من العنف المدرسي في ضوء نموذج جولمان

الكاتب : بوزناد سميرة .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أهمية تنمية مهارات الذكاء العاطفي كأداة للحد من العنف المدرسي فى ضوء نموذج جولمان، وذلك من خلال تحديد مفهوم الذكاء العاطفي وأهميته والتعرف على أبعاده وأساليب وأدوات تنمية مهاراته، والتعرف على أسباب العنف المدرسي وأشكاله ومظاهره، وتحديد نتائج تأثير العنف المدرسي على التلاميذ في مختلف المجالات، وأخيرا وضع مقترحات لتفعيل وتنمية مهارات الذكاء العاطفي للحد من العنف المدرسي، ولتحقيق اهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي ذو الطابع التقييمي باعتباره المنهج الملائم لهذا الموضوع، وقد أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات أهمها ضرورة تحسيس الجماعة التربوية بأهمية الذكاء العاطفي وتدريبهم على مهاراته، وضرورة الاهتمام بإعداد برامج وقائية للحد من هذه الظاهرة وتفعيلها وتعميم استخدمها في البرامح التربوية، وتعميم استخدمها في البرامح التربوية واشراك التلاميذ في مختلف الانشطة الرياضية والثقافية بالمؤسسات التربوية من أجل الحد من العنف المدرسي Abstract: The study aimed to identify the importance of developing emotional intelligence skills as a tool to reduce school violence in the light of the Goleman model, by defining the concept of emotional intelligence and its importance and identifying its dimensions and methods and tools for development Skills, identifying the causes, forms and manifestations of school violence determining the results of the impact of school violence on students in various fields, and finally developing proposals to activate and develop emotional intelligence skills to reduce school violence. we relied on the descriptive evaluative approach, as it is the appropriate approach to this topic. The study made several recommendations, the most important of which is the necessity of sensitizing the educational group to the importance of emotional intelligence, training them on its skills, generalizing its use in educational programs and involving students in various sports and cultural activities in educational institutions in order to reduce school violence. Keywords: emotional intelligence, school violence, developing, skill, Goleman model.

الكلمات المفتاحية

الذكاء العاطفي ; العنف المدرسي ; تنمية ; المهارة ; نمودج جولمان