الممارسات اللّغويّة
Volume 13, Numéro 1, Pages 187-222
2022-03-30

دفع تهمة الصَّرفة عن ابن حزم

الكاتب : كمال خاتي .

الملخص

هذا المقال يُبيّن خطأ ما نُسب للإمام ابن حزم من تبنّيه مقولة الصَّرْفة وجهًا لإعجاز القرآن الكريم. ومفادها أنّ إعجاز القرآن هو في صرف الله عز وجل العرب عن الإتيان بمثل هذا القرآن ، وذلك أنّ الذين نسبوا له ذلك من العلماء و الباحثين لم يفهموا أقواله في تحديد وجه إعجاز القرآن ، ولم يدقّقوا النظر فيها . إذ فهم منها بعضهم أنه يحصره في الصّرفة، وينفي أن يكون نظم القرآن وبلاغته هو المعجز، في حين وصفه آخرون بالاضطراب : تارة يعتدّ بإعجاز القرآن بنظمه وبلاعته، وتارة يردّه ويرى أنّ المعجز هو صرف الله العربَ أن يأتوا بمثله . وفي هدا البحث عرض لآراء هؤلاء العلماء و الباحثين ومناقشتها وفق ما تقتضيه الموضوعية و الأمانة العلميّتين، وبيان أهمية التأمّل في أقوال العلماء السابقين ــ لا سيما الجهابذة منهم ــ الذين ورَّثوا هذه الأمة تراثا عظيما من العلم ، والتريّث قبل تخطئتهم و وصفهم بالتناقض أو الاضطراب في أقوالهم، أو غيرها من الأوصاف التي قد تُنقص من قدرهم و تزهِّد في علمهم . Abstract: This article highlights the voidness of what has been attributed to Imam Ibn Hazm, saying he has adopted the al-sarfa argument as an aspect of the inimitability of the holy Quran. The argument suggests that the miracle of Quran was that God made it impossible for Arabs to produce another book similar to the Quran. Scholars and researchers who attributed that to him did not understand his arguments of identifying the aspect of the inimitability of Quran, and did not fully analyse them. Some of them understood that he limited it to al-sarfa and that he denies that inimitability manifests in the Quran’s structure and eloquence. Others described him as disrupted: sometimes he says Quran’s structure and eloquence is what makes it inimitable and in other times he thinks that inimitability is that Allah made it impossible for Arabs to produce a similar one. This research presents and discusses arguments of those scholars and researchers with a scientific objectiveness and integrity. It also sheds light on the importance of reflecting upon the arguments of old scholars, mainly the great ones, who left to this nation a wealth of knowledge, and not rushing to faulting them and describing their arguments as controversial, disrupted, or other descriptions that may denigrate their status or belittle their knowledge.

الكلمات المفتاحية

القرآن الإعجاز الصرفة النظم البلاغة ابن حزم ; Quran, Inimitability, Al-Sarfa, Structure, Eloquence, Ibn Hazm