آفاق علمية
Volume 14, Numéro 2, Pages 619-637
2022-04-23

الرمز الصوفي، وإشكالية تلقيه في شعر ياسين بن عبيد

الكاتب : موازبي ربيع .

الملخص

لقد استطاع النص الشعري الجزائري المعاصر أن يحقق ثراءً فنيّا متميزا لاسيما خلال الفترة الأخيرة من القرن العشرين ومطلع القرن الراهن، حيث تمكّن على يد جيل طموح توّاق إلى التجديد والتجريب من تأسيس ملامح تجربة إبداعية متكاملة، لها خصوصياتها وأماراتها التي تعبّر عنها، تنحوا سمة التأصيل كما تنشغل بتكريس خطاب مهووس بالبحث عن أشكال فنية وتعبيرية قد تعين هذا الجيل من الشعراء على إثبات هويّته وتشكيل نصوص ذات معمارية مطبوعة بسمات التّجاوز والمغايرة الحداثية والكتابة. ولعلّ من أهمّ هذه الأساليب التي اقترنت بالممارسة الحداثية في الكتابة الشعرية العربية بعامّة والجزائرية بخاصة، التوظيف الرمزي الصوفي. هذا الأخير الذي ينبع بوصفه لغة يتشكّل بها الموضوع الشعري، من الحاجة إلى لغة مختلفة ومجازية التعبير، تخترق الطبيعي، وتجازف في عوالم الدّلالات واللامعقول والذي يُسكَت عنه غالبا في الواقع. وهو الذي سيكون محور دراستنا إن شاء الله Abstract: The contemporary Algerian poetic text was able to achieve distinctive artistic richness, especially during the last period of the twentieth century and the beginning of the current century, where it was able, at the hands of an ambitious generation eager to renew and experiment, to establish the features of an integrated creative experience, which has its characteristics and its expressions, they tend to feature rooting as well She is busy devoting an obsessed discourse in the search for artistic and expressive forms that may help this generation of poets to prove their identity and form architectural texts printed with the features of transgression, modernist heterogeneity and writing. Perhaps one of the most important of these methods that has been associated with modernist practice in Arabic poetry writing in general and Algerian in particular is the mystical symbolic employment. The latter, which stems as a language in which the poetic subject is formed, from the need for a different language and the metaphor of expression, penetrates into the natural, and risks in the worlds of connotations and irrationalities, which are often silenced in reality Receiver.

الكلمات المفتاحية

الرمز، الصوفي، ياسين بن عبيد، انفتاح، التلقي.