آفاق علمية
Volume 14, Numéro 2, Pages 603-618
2022-04-23

الأدب ما بعد الكلونيالي - تجربة الذات والموضوع - Postcolonial Literature -the Experiment Of Subject And Object

الكاتب : مسعودي حبيبة .

الملخص

تعالج هذه الورقة البحثية موضوع الأدب ما بعد الكلونيالي- تجربة الذات والموضوع- الحاضر في ثقافات عديدة ولا سيما مجتمعات العالم الثالث، التي رغم تخلصها من السلطة الفعلية للاستعمار/ المحتل إلا أنها تعاني من امتدادات سيطرة المركز على الهامش على معظم الأصعدة، فأخطبوطيته تحاول دوما بسط سيطرته السياسية والفكرية والثقافية لتبقى الذات مستسلمة ساكنة، في حين يسعى ذاك المهيمن إلى التموضع في كنف التجليات الوجودية للذات قصد زعزعة كيان الأنا (ذات المجتمعات المستَعمَرة) وتوليد التوتر واللا استقرار. ومما يبدو لنا أن الأدب ما بعد الكلونيالي تتمثل فيه الإبداعات المدركة للذات المتمحورة حول حيز إبداعي، تجسد فيه نزعة التحرر من الوجود الفعلي للمستعمِر (خروجه من المنطقة/ الاستقلال)، وفي الوقت ذاته معاناة تلك الذات من امتداداته الاستلابية وتمركزه عبر المرايا المتعددة الخاصة بتلك المجتمعات المستعمرة وكأننا بالذات تتفرع منها ذاتين: ذات شاهدة وذات فاعلة للمشهد رغم وجود الصوت الرافض للمستعمِر، وهذا ما سنحاول تبيينه في هذا المقال. Abstract: This research paper deals with the topic of postcolonial literature - the experience of subject and subject - present-day in many cultures, especially third world societies, what, despite their liberation from the current power of colonialism/occupiers, suffer from the extensions of the center's dominance on the periphery at most levels. its bifurcation always tries to extend its political, intellectual and cultural control to keep the self submissive and static, while that dominant seeks to position itself within the existential manifestations of the self in order to destabilize the entity of the ego (the ego of societies affected by colonialism) and generate tension and instability. It appears to us that post-colonial literature is represented by self-aware creations centered around a creative space, embodying the tendency of liberation from the actual existence of the colonizer (his exit from the region/independence) and at the same time the suffering of that self from its invasive extensions and its centralization through the multiple mirrors of those colonial societies It is as if we in particular section out from other-selves: a witness and a factor of the scene despite the presence of the rejecting voice of the colonizer and a recipient of the scene, and this is what we will try to adopt in this article.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأدب، مابعد الكلونيالية، المركز، الهامش، المابعدية. ; Keywords: literature, post-colonialism, center, margin, Aposteriorism.