آفاق علمية
Volume 14, Numéro 2, Pages 428-446
2022-04-23

مستويات الإيقاع في خطاب ثلاثية أحلام مستغانمي Levels Of Rhythm In The Speech Of Ahlam Mosteghanemi's Trilogy

الكاتب : يعقوبي قادوية .

الملخص

يتجلى إيقاع ثلاثية أحلام مستغانمي من خلال اعتمادها في بناء صورتها الموسيقية على الإيقاع الذاتي والانفعال العاطفي والشحنة الثورية المتمرّدة على المألوف والسائد لغة ودلالة، مما ساعد على تعميق الأبعاد الفكرية والإنسانية والوجودية للخطاب، والحديث عن الإيقاع الروائي في الثلاثية معقّد، كونه يتناول الروايات الثلاثة في نسيجها العلائقي المترابط من صور ومعان ورموز ودلالات، ولذلك سنحاول رصد أهمّ مظاهر الإيقاع الروائي المشتركة بين الروايات، بعوالمها وفضاءاتها الذهنية والتخيلية والزمانية المكانية والتاريخية..ترى ما هي استراتيجية توظيف الإيقاع في متن الثلاثية؟ The rhythm of writing emerges in AhlamMosteghanemi’s trilogy through its reliance in building the musical image on self-rhythm, emotional emotion, and the revolutionary charge rebellious against the usual and prevailing, in terms of language and semantics, which helped to deepen the intellectual, human and existential dimensions of the narrative discourse. The narrative rhythm in the trilogy is complex, and we will try to study examples of it in the three novels in their interconnected relational fabric through images, meanings, symbols and connotations. Therefore, we will try to monitor the most important aspects of the common narrative rhythm between the novels, with their worlds and their mental, imaginative, temporal, spatio-historical and temporal spaces.. Starting from the question: What is the strategy of employing rhythm in the narrative text of the trilogy?

الكلمات المفتاحية

ثلاثية أحلام مستغانمي، ذاكرة الجسد، فوضى الحواس، عابر سرير، الإيقاع، الإيقاع الروائي. ; AhlamMosteghanemi trilogy, Memory of the Flesh, Chaos of the Senses, Passing a Bed, Rhythm, Narrative Rhythm.