نتائج الفكر
Volume 6, Numéro 1, Pages 123-137
2022-04-20
الكاتب : بوكعبان ابتسام .
الاستراتيجيات منهج العمل الموضوع لتحقيق أهداف موسّعة تشتمل على المواد التعليميّة المتنوعة، فاستراتيجيات التدريس الحديثة ليست عمليّة نقل المعلومات فقط، ولا يقتصر دور المتعلّم فيها على حفظ تلك المعلومات استعدادا لعرضها أمام المعلّم، بل هي عبارة عن خطط تدرّس للمتعلمين تبدأ بالتخطيط، وتمر بالتنفيذ، وتنتهي بالتقويم لنجعلهم قادرين على استثمار طاقتهم بنحو أكثر فعالية عن طريق البرامج والنماذج والأساليب المقدمة لهم ؛ وهذا ما جاءت به الإصلاحات الجديدة (المقاربة بالكفاءات) التي تعتبر المتعلّم محور العمليّة التعليميّة التعلميّة، مؤكدة على أهمية التدريس وفق الطرائق الحديثة كالاستعانة بالتعليم الرقمي الذي كان له فائدة كبيرة في هذه الفترة الحرجة التي يعيشها المجتمع في ظل أزمة كورونا وانعكاساتها على مختلف مجالات الحياة؛ وذلك عن طريق استخدام مواقع التواصل الاجتماعي كفتح صفحة على الفايسبوك ونشر دروس وملخصات ومواضيع الامتحان، أو فتح قناة يوتيوب من طرف المعلّم يقوم بشرح مجموعة من الدروس وكلّ هذا بغية تطوير قطاع التربيّة والتعليم وإنشاء جيلا صالحا في المجتمع. الكلمات المفتاحيّة: العمليّة التعليميّة التعلّميّة, المقاربة بالكفاءات، الاستراتيجيات الحديثة . Summary: The work strategies developed to achieve broad goals include various educational materials, Modern teaching strategies are not only for transferring the information, and the learners role is not limited to preserving that information in preparation for presenting it to the teacher, Rather it’s a program for teaching learners that begins with planning, goes through implementation and ends with evaluation to make them able to invest their energy more effectively through programs, models and methods presented to them. And this is what the new reforms (the approach to competencies) brought to the learner as the center of the educational process, explaining the importance of teaching according to modern methods such as the use of digital education, which had a great benefit in this critical period in which society lives in light of the Corona crisis and its implications for various situations of life, And that is by using social networking sites such as opening a page on “Facebook “ to post lessons, summaries and exam topics, or opening a “YouTube” channel by teachers to explain the lessons and all this in order to develop the education sector and create a good generation in society. Key words: the educational process, the competency approach, modern strategies
العمليّة التعليميّة التعلّميّة, المقاربة بالكفاءات، الاستراتيجيات الحديثة
علي براجل
.
ص 29-52.