مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 7, Numéro 1, Pages 713-730
2022-03-31

Modeling Competitiveness Strategy With Game Theory: A Proposed Plan For The Case Of Wireless Telecommunication Market In Algeria

Authors : Hebal Abdennour .

Abstract

Through decades of debate and intellectual theorizing in the field of economics, the great importance of the competition system within the process of economic activity is still emerging. Research and studies are increasingly focusing on this topic and studying its various details; given the role of competition in regulating an important relationship within that process related to producer behavior and consumer behavior. In this paper, we try to give a proposed plan to modelize the competitiveness situation with game theory in order to optimize the decisions made concerning the confrontation with competitors ملخص: عبر عقود من النقاش و التنظير الفكري في مجال الاقتصاد تبرز حاليا الأهمية الكبيرة التي يكتسيها نظام المنافسة ضمن سيرورة النشاط الإقتصادي و تتوجه البحوث و الدراسات بشكل متزايد إلى الإهتمام بهذا الموضوع و تناول تفاصيله المختلفة؛ و بالنظر إلى دور المنافسة في تنظيم علاقة هامة ضمن تلك السيرورة تتعلق بسلوك المنتج و سلوك المستهلك. نحاول في هذه الورقة أن نقدم مخططا مقترحا لعملية نمذجة الوضعية التنافسية باستخدام نظرية المباريات بالنسبة للمتنافسين في سوق الاتصالات اللاسلكية بالجزائر. الكلمات المفتاحية: منافسة، تنافسية ، نظرية المباريات ، نمذجة

Keywords

competition ; competitiveness ; game theory ; modeling ; market