مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 7, Numéro 1, Pages 167-186
2022-03-31

دور العناصر الإضافية للمزيج التسويقي المصرفي في تعزيز الميزة التنافسية للمصارف التجارية – دراسة حالة بنك السلام وكالة المسيلة.

الكاتب : سالم سليمان . قاسي ياسين .

الملخص

هدفت الدراسة تحديد دور العناصر الإضافية للمزيج التسويقي المصرفي المتمثلة في (الدليل المادي، الأفراد، العمليات) في تعزيز الميزة التنافسية بأبعادها (الكلفة والجودة والمرونة والتسليم) للمؤسسات البنكية في الجزائر، حيث حاولت الدراسة تقديم إطار نظري، فظلا عن إطار عملي تحليلي لآراء عينة عشوائية بلغت 144 مفردة من زبائن بنك السلام وكالة المسيلة. وخلص البحث الى استنتاجات أهمها إثبات صحة الفرضيات المتعلقة بالبحث بوجود علاقة ارتباط وأثر بين متغيرات البحث. أما أهم الإقتراحات فكانت تعزيز العناصر الإضافية للمزيج التسويقي المصرفي ككل، وإقتراح زيادة الاهتمام بأبعاد الميزة التنافسية من طرف إدارة بنك السلام وكالة المسيلة. The study aims to determine the role of the additional Banking marketing mix (expanded) in enhancing the competitive advantage of Banking institutions in Algeria, where the study tried to provide a theoretical framework, as it remained from a practical analytical framework for the opinions of a random sample of 45 individual customers and clients of the el salam Bank M'sila Agency. The research concluded conclusions, the most important of which was to prove the validity of the research hypotheses of a correlation and impact between the research variables. The most important recommendations were to strengthen the additional marketing mix in all its elements, and the need to increase attention to the dimensions of competitive advantage by the management of the bank under study.

الكلمات المفتاحية

الميزة التنافسية ; العناصر الإضافية للمزيج التسويقي المصرفي ; التسويق المصرفي