دراسات تاريخية
Volume 10, Numéro 1, Pages 41-60
2022-04-16

دور الرحلة العلمية في تأسيس المدرسة القرآنية بالأندلس ما بين القرنين (2 و 3ﮪ/8 و 9م) - انتقال مصاحف القرآن الكريم وعلم القراءات أنموذجا - The Role Of The Scientific Journey In The Establishment Of The Quranic School In Andalusia Between The Two Centuries (2-3ah/8-9 Ad) - The Transmission Of The Qur’anic Qur’ans And The Science Of Quiraats As A Model -

الكاتب : بوسعد الطيب .

الملخص

ساهمت الرحلة العلمية إلى المشرق الإسلامي في تأسيس المدرسة القرآنية بالأندلس ما بين القرنين (3-2هـ/9-8م)، من خلال نقل المصاحف القرآنية، بفضل دور التابعين أثناء الفتوحات وعصر الإمارة الأموية، والاهتمام بعلم القراءات الاختيارية والراجحة، وخاصة قراءة الإمام نافع عن ورش، والاجتهاد في وضع القراءات الأندلسية الخاصة وبروز مشاهير القرّاء، ومنهم غازي بن قيس ومحمد بن عمر بن خيرون. The scientific journey to the Islamic East contributed to the establishment of the Qur’anic school in Andalusia between the two centuries (3-2 AH/9-8 AD), Through the transmission of the Qur’anic Qur’ans, thanks to the role of the Tabiines during the conquests and the era of the Umayyad Emirate, paying attention to the science of optional and weighted Quiraats, especially the Quiraats of Imam Nafie from Warsh, and diligence in developing the special Andalusian Quiraats and the emergence of famous Quoraa, including Ghazi bin Qais and Muhammad bin Omar bin Khayrun.

الكلمات المفتاحية

الرحلة العلمية - الأندلس - المشرق - المصاحف – القراءات ; Scientific Journey - Andalusia - the Orient - the Qur'ans - the Quiraats