مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 9, Numéro 1, Pages 580-595
2022-03-31

تعلم اللغة العربية في المدرسة الجزائرية بين الواقع والمأمول

الكاتب : دومان غنية .

الملخص

تطمح هذه الدراسة الى تناول واقع اللغة العربية في المدرسة الجزائرية عبر الطورين الأول والثاني وصفا تحليلا ونقدا وذلك بمعاينة العملية التعليمية في شموليتها وعمقها. ومحاولة منا للإحاطة بكل مجالات الموضوع فقد ارتأينا دراسة كل أطرف العملية التعليمية في إطار عملية تواصلية كاملة تعبر عن الاهتمام بكل من المعلم والمتعلم والمادة العلمية من خلال رؤية شاملة محكمة. ولذا استثمرت في هذا التحليل بعض النظريات التعليمية للإحاطة بدور المعلم باعتباره عنصرا فعالا في المعادلة التعليمية. والاهتمام نفسه منصب على المتعلم الذي يضطلع بدور التلقي والتفاعل والتجاوب مع المادة العلمية المقدمة. وقد وضعت النظريات التعلمية الحديثة المتعلم في المركز لمعرفة احتياجاته ورغباته والكشف عن قدراته ومهاراته المختلفة. وعلى المعلم أن يعيد الثقة للمتعلم ويمكنه من أداء دور أساسي في تقبل الدرس وصنعه ونقده وإبداعه. ولا نغفل أهمية المادة العلمية التي تتمحور حول موضوعات الدراسة من لغة وفكر واحالات ثقافية واجتماعية. هذا التوصيف الموضوعي هو عبارة عن معاينة دقيقة وعميقة لوضعية بيداغوجية تعليمية معرفية ولاتكتفي الدراسة بإعطاء صورة موضوعية عامة عن الموضوع بل تقف وراءه. وتكون هذه النظرة النقدية الاستشرافية وسيلة لاقتراح استراتيجيات جديدة تأخذ بعين الاعتبار الإنجازات العلمية الرائدة التي تحققت في السنوات الأخيرة في مجال التعليمية والتربية والدرس اللغوي بصفة عامة. كما نسعى لتبيان دور مختلف الانساق المعرفية والثقافية والاجتماعية في تشكيل افق جديد يقتضي مراجعات كبرى لمواكبة التطور والثورة العلمية التي يعرفها عالم اليوم. This study aims to address the reality of the Arabic language in the first and second stages at the Algerian school. It describes, analyzes and criticizes by examining the comprehensiveness and depth of the educational process. In order to delimit all aspects of this subject, we considered the study of all the educational process parties in the context of a full communication process reflecting the interest of the teacher, the learner and the study material through a comprehensive and tight vision. Therefore, some educational theories have been used to study the teacher’s role as an effective element in the educational equation. The same attention has been paid to the learner who plays the role of receiving, interacting and responding to the presented study material. The modern educational theories have put the learner in the center to know his (her) needs and desires and to reveal his (her) different abilities and skills. The teacher must restore the learner’s confidence and enable him (her) to play a key role in the course acceptance, making, criticism and creativity. We did not omit the importance of the study material that is centered on the study subjects (language, thought, and cultural and social references). This objective description is an accurate and profound examination of a pedagogical, educational and cognitive status. The study does not merely provide a general objective perspective on the subject but goes beyond that. This forward-looking and critical view is a means to propose new strategies that take into account the pioneering scientific achievements in recent years in the field of education and language courses in general. We also seek to illustrate the role of different cognitive, cultural and social patterns in shaping a new horizon that requires major revisions to keep pace with the evolution and scientific revolution in today's world.

الكلمات المفتاحية

Teacher ; Learner ; Study material ; Human ; Cognitive ; Educational ; School ; New view ; المعلم ;المتعلم ;المادة العلمية ;الانسان; المعرفية; التعليمية: المدرسة; النظرة الجديدة