مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 14, Numéro 1, Pages 133-150
2022-03-31

الدور التعويضي للأسرة الجزائرية في ظل جائحة فيروس كورونا و الإنقطاع المدرسي

الكاتب : باز وافية . بودبزة ناصر .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تحليل التجربة الاجتماعية التي تعيشها الأسرة الجزائرية في ظل الغياب المؤقت للمدرسة التي فرضته جائحة فيروس كورونا، من خلال ممارستها للدور التعليمي و الاجتماعي المعوض عن دور المدرسة، حيث تم الاعتماد على المنهج الكيفي باستخدام الملاحظة الميدانية والمقابلة الالكترونية و المقابلة العادية كأداة لجمع المعلومات، وتكونت العينة من (18) أسرة نووية، وتم اختيار العينة من مناطق مختلفة من مدينة ورقلة وقد كشفت الدراسة أن معايشة الأسر لجائحة فيروس كورونا جعلها تعاني نوع من الخلل الوظيفي والاجتماعي، حيث زادت مسؤوليتها اتجاه أبنائها وتباينت قدرتها ووعيها في القيام بالدور التعويضي، حيث خلصت النتائج إلى وجود ثلاث فئات من الأسر: فئة تكيفت مع الوضع وحاولت سد الفراغ التعليمي والاجتماعي، وفئة أخرى اهتمت بالجانب الصحي وبتطور الوباء وتنتظر الاستقرار و العودة إلى الحياة الطبيعية و الرجوع إلى التعليم المدرسي بينما الفئة الثالثة لم تكن مقتنعة أصلا بوجود الوباء ولم تتقيد بالحجر المنزلي. كما تبين من الدراسة أن قرار التعليم عن بعد كحل مؤقت لم يراعي ظروف الأسر المتواضعة من حيث الجانب المادي والثقافي. Abstract :This study aims to analyse the social experience of the Algerian family in the light of the temporary absence from school imposed by the Coronavirus pandemic, through its practice of the educational and social role compensated by the role of the school, as the qualitative method was adopted using field observation and we have adopted the electronic and regular interview as an information-gathering tool. The sample consisted of (18) nuclear families, and was selected from different regions of Ouargla city. The study figured out that the experience of families of the Coronavirus pandemic made them experience a kind of functional and social imbalance because their responsibility towards their children increased an educational and social void, where the results conclude that there are three categories of families: one group has adapted to the situation and has tried to bridge the educational and social gap, and another group is concerned about the health and development of the epidemic and expects stability, the return to normalcy and the resumption of education, while the third group was not convinced at all of the existence of the epidemic and did not join the quarantine at home. The study also found that the decision on distance education as a temporary solution did not take into account the financial and cultural conditions of modest families.

الكلمات المفتاحية

دور تعويضي ; أسرة جزائرية ; جائحة كرونا ; انقطاع مدرسي ; تعليم عن بعد