Revue Des Sciences Humaines
Volume 33, Numéro 1, Pages 505-523
2022-03-31

إشكالية الهوية عند المراهق الجزائري، مقاربة دينامية من خلال اختبار الرورشاخ لمراهقين يطلبون مساعدة نفسية

الكاتب : حاج محمد صليحة .

الملخص

ملخص سمحت الدراسة العيادية الحالية بالكشف عن مدى وجود إشكالية هوية لدى مراهقين يطلبون مساعدة نفسية، من خلال تطبيق اختبار الرورشاخ والمقابلة العيادية، استنادا إلى النظرية التحليلية كإطار مرجعي، واعتمادا على تحليل إجابات المراهقين على لوحات الرورشاخ، خاصة الإجابات الإنسانية والعلاقات، وتحديد نوعيتهما باعتبارهما مؤشرا هاما للهوية، قصد استخلاص أنماط ومؤشرات للهوية، وتقديم ملمح عيادي لهوية المراهقين. خلصت نتائج الدراسة إلى تصنيف المراهقين حسب نوعية الهوية لديهم ضمن ثلاث فئات: فئة ذات هوية ثابتة نسبيا؛ فئة ذات هوية متذبذبة وفئة ذات هوية هشة. Abstract The actual clinical study allowed the detection of the existence of an identity problem for adolescents who seek psychological help, through the application of the Rorschach test and the clinical interview; Based on analytical theory as a frame of reference. Depending on the analysis of adolescents responses on Rorschach panels, especially human answers and relationships,, and determining their quality as an important indication of identity, in order to extract patterns indications of identity, and provide a clinical hint about adolescents identity. The results of the study concluded that adolescents were classified according to their type of identity into three categories: one with a relatively fixed identity; a group with a vibrating identity and a category with a fragile identity.

الكلمات المفتاحية

إشكالية الهوية ; مراهقة ; مراهق جزائري ; رورشاخ ; مساعدة نفسية ; Identity problem ; Adolescence ; Algerian teenager ; Rorschach ; Psychological help