Revue des Economies financières bancaires et de management
Volume 11, Numéro 1, Pages 185-201
2022-04-12

التجارة الإلكترونية العالمية في ظل كوفيد-19 _ دراسة حالة الجزائر

الكاتب : فني فضيلة .

الملخص

مع استمرارية تفشي جائحة كورونا وما صاحبها من اختلال في أغلب الأنشطة الإقتصادية والإجتماعية ، هدفت هذه الدراسة إلى بيان تأثير جائحة كورونا على أهم المؤشرات الإقتصادية العالمية عموما ، وعلى التجارة الإلكترونية خصوصا مع التركيز على حالة الجزائر ، وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها أن الإقتصاد التقليدي لا يمكنه مجاراة هذه التغيرات وأن التجارة الإلكترونية أصبحت الحل والمنفذ في ظل الإغلاق الشامل ، هذه الأخيرة التي عرفت قفزة نوعية ونموا ملحوظا غير مسبوق من حيث حجم المداخيل و اكتساح الحصص السوقيه، كما كشفت الدراسة أن كوريا الجنوبية والصين وبريطانيا والولايات المتحدة الأمريكية احتلت الصدارة في هذا المجال لـ2020، أما الجزائر فقد أحرزت تقدما معتبرا المرتبة (80)عالميا و(04)إفريقيا، حيث تداركت الجزائر الأمر في فترة الأزمة مما سمح لها بتحسين وضعها في الترتيب ضمن مؤشر التجارة الإلكترونية على المستوى العالمي . Abstract: With the continuation of the outbreak of the Corona pandemic and the accompanying disruption in most economic and social activities, this study aimed to show the impact of the Corona pandemic on the most important global economic indicators in general, and on e-commerce, especially with a focus on the case of Algeria, and we reached a number of results, the most important of which is that the traditional economy does not It can keep up with these changes and that e-commerce has become the solution and the way out in light of the comprehensive closure, Which witnessed a qualitative leap and unprecedented remarkable growth in terms of the volume of income and the sweeping of market shares. The study also revealed that South Korea, China, Britain and the United States of America took the lead in this field for 2020, while Algeria has made significant progress, ranked (80) globally and (04) Africa, where Algeria managed the matter during the crisis period, which allowed it to improve its position in the ranking within the e-commerce index at the global level. Keywords: COVID-19, global economy, e-commerce.

الكلمات المفتاحية

كوفيد-19،الإقتصاد العالمي، التجارة الإلكترونية.