مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 11, Numéro 1, Pages 67-96
2022-03-28

فاعلية التعليم المدمج باستخدام منصات جوجل في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين

الكاتب : أستاذ مساعد أحمد بن سعيد الحضرمي . أستاذ مساعد قاسم بن عبدالله العجمي . استاذ مساعد حمد بن سيف الشرجي .

الملخص

هدفت الدراسة التعرف على فاعلية التعليم المدمج باستخدام منصات جوجل في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، واستخدم الباحثون المنهج الوصفي، والاستبانة أداة بتطبيقها على عينة قوامها (300) معلما ومعلمة وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتي: أوضحت الدراسة بأن محاور التعليم المدمج جاءت بشكل عام بدرجة متوسطة وجاء ترتيبها بالشكل الآتي: تحديات التعليم المدمج بمتوسط حسابي (4.00) وهو يمثل درجة عالية وبعده جاء محور التفاعل بين الطالب والتعليم المدمج بمتوسط حسابي (3.64) وجاء محور استمرارية التعليم في المركز الثالث بمتوسط حسابي(3.10) وأخيرا جاء محور التفاعل بين المعلم والتعليم المدمج بمتوسط حسابي (1.95) وهي تمثل درجة منخفضة جدا، كما أثبتت الدراسة بشكل عام بأن درجة فاعلية التعليم المدمج في منصات جوجل كلاس، متوسطة ، فجاء مستوى عبارات استمرار التعليم المدمج باستخدام منصات جوجل كلاس بدرجة متوسطة في حين جاء مستوى تفاعل الطلاب للتعليم المدمج باستخدام منصات جوجل كلاس بدرجة عالية، أما مستوى تفاعل المعلمين للتعليم المدمج باستخدام منصات جوجل جاءت ضعيفة، في حين جاءت التحديات التي تواجه التعليم في منصات جوجل كلاس بدرجة عالية، وأثبتت الدراسة بوجود علاقة ذات دلالة إحصائية لصالح الإناث في متغير الجنس، في حيث لم اكدت الدراسة على عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية لمتغير المؤهل العلمي. ويوصي الباحثون بضرورة تبني وزارة التربية والتعليم، أساليب علمية حديثة من أجل تيسير تطبيق التعليم المدمج وفق التطورات التي يعيشها العالم. The study aimed to identify the effectiveness of blended education using Google platforms in post-basic education schools in the Sultanate of Oman from the teachers’ point of view. The researchers used the descriptive approach, and the questionnaire was a tool to be applied to a sample of (300) teachers. The study showed that the blended education axes were generally at a medium degree, and their arrangement was as follows: The challenges of blended education with an arithmetic mean (4.00), which represents a high degree, and after that came the axis of interaction between the student and blended education with an arithmetic mean (3.64), and the continuity of education axis came in third place with an arithmetic average (3.10) Finally, the focus of interaction between the teacher and blended education came with an arithmetic mean (1.95), which represents a very low degree. In general, the study proved that the degree of effectiveness of blended learning in Google Class platforms is medium, so the level of blended education continuation statements using Google Class platforms came to a degree of Medium, while the level of students' interaction for blended learning using Google Class platforms was high, and the level of teachers' interaction for blended learning using Google platforms was weak, while the challenges facing education in Google Class platforms were high, and the study proved that there is a statistically significant relationship in favor of Females in the gender variable, in which the study did not confirm the absence of a statistically significant relationship to the educational qualification variable. The researchers recommend that the Ministry of Education should adopt modern scientific methods in order to facilitate the application of blended education according to the developments in the world.

الكلمات المفتاحية

مصطلحات الدراسة :الفاعلية، التعليم المدمج ، منصات جوجل ، التعليم ما بعد الأساسي ; key words: Effectiveness, blended learning, Google platforms, post-basic education.