مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 7, Numéro 2, Pages 564-572
2022-04-05

الوعي السياسي في ظل الإعلام الجديد -الفايسبوك انموذجا-

الكاتب : عقبة سعيدة .

الملخص

ملخص: يشهد عصرنا الحالي تسارعا ملحوظا في جميع المستويات ، بفضل التطور المعلوماتي الهائل، فاصبح يعرف بعصر الاعلام والمعلومات، لقدرته على تشكيل الرأي العام وتغيير توجهاته و أفكاره. .الى غير ذلك، وخاصة في المجال السياسي ، الذي تكاثف حجم نشاطه بالمشاركة وابداء الرأي والحرية في التعبير حول مختلف القضايا السياسية، بمعنى ازدهار ونشاط أكبر من قبل، بفضل وسائل الاعلام الجديدة أو ما يعرف بالإعلام الجديد ، بما يشمله من تطبيقات وفي مقدمتها الفايسبوك، نظرا لما يتميز به من خصائص أهمها الآنية، المشاركة، التفاعلية. والتي ساهمت في التغيير، فهي تمارس دورا فعالا في التأثير على الأفراد والمجتمع، لهذه الأهمية أردنا تسليط الضوء على الموضوع من خلال دراسة استطلاعية لعينة من مستخدمي موقع الفايسبوك لمعرفة مدى اسهام الاعلام الجديد ممثلا في موقع الفايسبوك في الوعي السياسي للأفراد. الكلمات المفتاحية: الوعي السياسي ، الاعلام الجديد ، الفايسبوك . *** Abstract: Our current era live an increasing witness in all domains thanks to the massive informative development, that’s why he is known as the media and information era, and that’s because of her capacity to forme public opinion and the impact in her views and ideas, and other things especially in the political field, Who intensified the volume of his activity by participating and expressing opinion and freedom of expression on various political issues, which means more flourish and more activity than before including he has as applications and on the top of, facebook, Because of its characteristics, the most important of which are instantaneous, participation and interactive.. which contributed to change, it plays an effective role in influencing individuals and society, for this importance that we wanted to highlight on the topic through an exploratory study of a sample of Facebook users to see the extent of their contributions the new media on Facebook was the political awareness of individuals. Keywords: political awareness , The New media ,Facebook.

الكلمات المفتاحية

Keywords: political awareness , The New media ,Facebook. ; الكلمات المفتاحية: الوعي السياسي ، الاعلام الجديد ، الفايسبوك