التراث
Volume 9, Numéro 4, Pages 10-33
2019-12-15

الحداثة ودورها في التنميط القيمي (دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة مؤتة) Modernity And Its Role In Value Profiling (a Field Study On A Sample Of Mutah University Students)

الكاتب : فاتن شاهر العمرو . بسام محمود العضايلة .

الملخص

هدفت الدراسة للتعرف على دور الحداثة في تنميط القيم لدى الطلبة، واستند البحث إلى فرضية أن انتشار التعليم وتعرض الأفراد لمختلف وسائل الاتصال دورًا كبيرًا في إحداث تغيرات في الأعراف والقيم الاجتماعية، ولقد تكونت العينة من (100) طالب وطالبة موزعين على الكليات الإنسانية والعلمية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية . وخلصت الدراسة أن غالبية الطلبة ينظرون إلى التعلم نظرة إيجابية، وأن احترامهم للثقافة الجامعية أكثر أهمية مما كانوا عليه قبل دخولهم إلى الجامعة وكانت نسبتهم 64% من الطلبة يرون أن الجامعة تعلم على تحلل القيم التقليدية، وغرس القيم الحديثة وبناءا على هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات وكان أهمها أن الجامعة تلعب دورًا هامًا في ترفيد القيم والمثل السلوكية والأخلاقية لدى الطلبة، وذلك من خلال عمليات التوعية والتنوير وبناء الإنسان النموذج الذي يتحمل المسؤولية The study was based on the hypothesis that the spread of education and the exposure of individuals to various means of communication played a major role in bringing about changes in social norms and values. The sample consisted of (100) students distributed among the selected humanitarian and scientific faculties In a random way. The study found that the majority of students view learning positively and that their respect for university culture is more important than they were before they entered university. 64% of the students believed that the university was learning to analyze traditional values and instill modern values. Based on these results, Recommendations The most important of which is that the university plays an important role in the pursuit of values and behavioral and moral ideals among students, through awareness and enlightenment processes and building the human model that bears responsibility.

الكلمات المفتاحية

الحداثة، ودورها، التنميط، القيمي Modernity, its role, profiling, values.